Followers

Wednesday 31 January 2018

Kenapa Guan Eng Tak Melenting Bila Wujud Protes Terhadap Mahathir ?


Kegagalan dan kelemahan kerajaan DAP Pulau Pinang nampaknya tidak lagi boleh diselindungkan, rata-rata warga Pulau Mutiara kini bukan sahaja rimas tetapi mula hilang percaya terhadap kerajaan DAP Pulau Pinang.

Perkara yang bermula daripada cadangan kerajaan DAP Pulau Pinang untuk membina terowong dasar laut pada 2013 kini sudah berubah menjadi skandal yang amat memalukan sekali.

Projek yang menimbulkan banyak pertikaian itu bukan sahaja menyebabkan ketua menteri tidak senang duduk tetapi dilaporkan sudah mula melenting dalam sidang media.

Ada dikalangan wartawan dan pihak media disalahkan kononnya sering memutar belit fakta sedang hakikatnya apa yang dilaporkan dan soalan yang dilontarkan itu berdasarkan kepada pendedahan banyak pihak yang menuntut kerajaan DAP Pulau Pinang untuk memberikan penjelasan.

MMI bagi contoh ;



Mengambil kira daripada persoalan demi persoalan yang dibangkitkan diatas sudah tentulah bagi mana-mana pihak khususnya para petugas media akan berusaha untuk melapor dan mendapatkan maklum balas daripada pihak yang seharusnya menjawab.

Apakah tindakan sebegitu SALAH ?

Kalau sebelum ini DAP mahupun Lim Guan Eng sendiri sama ada di pentas politik mahupun dalam kenyataan di media turut sama bersekongkol dengan puak-puak pembangkang untuk menyerang kerajaan BN dan juga pemimpinnya, apakah apabila ianya tersasar kepada diri sendiri MELENTING ?

YAB Datuk Seri Najib rasanya lebih banyak di serang dan sejak bermulanya serangan politik terhadap beliau dan juga ahli keluarganya tidak sekalipun rakyat Malaysia melihat Perdana Menteri melenting !

Disinilah perbezaan yang boleh kita lihat dan bagi sesetengah pihak apabila kita melenting sedemikian rupa maka sudah tentulah ada sesuatu yang tak kena di mana-mana.

Apa pun bukan itu yang mahu MMI ulas disini sebaliknya persoalan tentang kenapa Guan Eng langsung tidak melenting apabila wujudnya protes terhadap penerimaan Tun Mahathir oleh pucuk pimpinan Pakatan Haprak ?

Agak janggal sekali melihat situasi tersebut kerana kesan daripada protes itu telah menyebabkan ada dikalangan ahli DAP sendiri bertindak keluar parti dan ada yang kini menentang Lim Guan Eng.

Perlu diingat perancangan yang dibuat ini bukanlah perancangan main-main, Tun Mahathir musuh nombor satu DAP dan hari ini seluruh angkatan pembangkang menerima dan mengangkat Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Haprak menang pada PRU14.

Sedikit sebanyak perancangan ini terbentuk daripada perbincangan sesama pucuk pimpinan parti-parti dalam pembangkang termasuklah Tun Mahathir sendiri dan dikatakan ianya adalah hasil daripada perancangan Lim Kit Siang.

Gerakan protes yang digerakkan oleh kuncu-kuncu pembangkang ini sebenarnya memberikan kesan yang amat besar terhadap Pakatan Haprak yang diketuai DAP.

Malah dalam artikel sebelum ini MMI dah dedahkan bagaimana penentangan-penentangan itu berlaku.

Baca artikel di bawah ;




Sudah tentulah melihat kepada semua perkara diatas, peluang untuk Pakatan Haprak khususnya DAP untuk mencapai matlamat politik mereka akan terjejas.

Soalnya sejauh mana ?

Dari pengamatan MMI kesan daripada gerakan ini hampir pasti akan memberikan impak yang cukup besar kepada PKR kerana rata-rata penggerak reformasi yang masih kekal ini menolak sama sekali Tun Mahathir.

Mereka kekal sebagai penyokong reformasi yang membela Anwar Ibrahim dan MMI optimis sekiranya Anwar sekalipun yang meyakinkan mereka supaya terus menyokong agenda Pakatan Haprak ini keputusannya tetap memberikan impak negatif kepada parti itu khususnya pada PRU14 nanti.

Manakala parti-parti seperti PAN dan PPBM adalah parti yang kini sedang bertaut pada Pakatan Haprak yang sedang berusaha untuk terus hidup.

Cuba bayangkan senario yang MMI catatkan diatas disana, bukankah ianya secara tidak langsung telah menjejaskan peluang Pakatan Haprak pada PRU14 ?

Dan kalau ianya menjejaskan bukankah sepatutnya Guan Eng juga perlu MELENTING dengan gerakan sebegini serta MELENTING dengan pihak yang membuat keputusan menerima dan mengangkat Tun Mahathir ?

Realitinya Guan Eng tidak MELENTING !

Sebab DAP punya 2 perancangan yang diadun sekaligus !

  • 1.Mengangkat Tun Mahathir sebagai satu percubaan untuk mendapatkan sokongan orang-orang Melayu dan juga pengikut-pengikut beliau terhadap Pakatan Haprak sekaligus kepada kerusi-kerusi yang ditandingi DAP.

  • 2.DAP tidak perlu risau tentang kesan daripada gerakan protes ini kerana hampir keseluruhan kerusi DAP adalah kerusi yang selama ini menjadi milik mereka.

Mudah kata DAP bijak mencatur kedudukan kerusi yang memihak kepada mereka sedang PKR, PAN dan PPBM perlu membahagi-bahagikan kerusi.

Itu pun kita sudah menyaksikan bagaimana protes telah berlaku terhadap pembahagian kerusi melibatkan PKR dan PPBM.

Akhir kalam apa jadi pun DAP sudah menyelamatkan kerusi mereka untuk sekurang-kurangnya tidak hilang terlalu banyak kerusi pada PRU14.

Percaturan licik DAP dalam Pakatan Haprak dan kerana itu Guan Eng tak perlu melenting, cukup dengan melenting kepada para wartawan yang mahukan penjelasan skandal terowong bawah laut sebab skandal terowong telah menjejaskan peluang Guan Eng untuk terus bermaharajalela di Pulau Pinang.

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels