Followers

Friday 30 November 2012

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat AKUI Kenyataan NAJIB !!


Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad menolak dakwaan bahawa Pakatan Rakyat tidak bermuafakat dalam urusan pentadbiran di negeri-negeri pembangkang.

Namun begitu, beliau tidak menafikan hampir sifar penglibatan kepimpinan PAS dalam pentadbiran di negeri Pulau Pinang yang dikuasai parti dominasi Cina, DAP.

"Mungkin jika diambil secara statistiknya, Kelantan 22 tahun di bawah pemerintahan Tuan Guru Nik Aziz, segelintir sahaja yang daripada komponen Pakatan Rakyat yang bersama sebagai ADUN dan sebagainya.

"Begitu juga di Kedah, ada satu gandingan kesemuanya, mungkin lebih terserlah di Selangor kerana ia merupakan satu yang berimbang sifatnya. Namun di Pulau Pinang, hampir tiada penampilan atau keterlibatan PAS," ujarnya.

Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno 2013 semalam menyebut tentang sikap saling tidak mempercayai antara satu sama lain punca sesetengah pemimpin rakan komponen tidak menyertai pentadbiran negeri.

Justeru katanya amalan demokratik yang dicanang gagal dibuktikan.

"Di Pulau Pinang yang diterajui DAP, parti PAS tidak menyertai kerajaan, di Kedah yang diterajui PAS, parti DAP tidak menyertai pentadbiran. Kita maklum, puncanya, kerana mereka saling tidak mempercayai antara satu sama lain," kata Najib.

Sebelum ini, penganalisis politik, Profesor Dr Sivamurugan Pandian berkata Umno Barisan Nasional adalah sebuah parti yang mengamalkan konsep muafakat secara kolektif dan ikhlas antara parti komponennya.

Hal ini katanya berbeza dengan Pakatan Rakyat yang dilihat sering membuat keputusan mengikut keadaan dan selera parti yang lebih dominan dengan merujuk kepada cara pemerintahan yang digunapakai di beberapa buah negeri yang dikuasainya seperti Pulau Pinang (DAP) dan Selangor (PKR).

sumber antarapos

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels