Followers

Thursday 27 June 2013

Kerja Tak Buat Bercakap Banyak !! Lu Apa Hal ???


Jika melihat kepada keputusan PRU 12 & 13 sudah cukup untuk menggambarkan betapa lemahnya pasukan MCA dalam membantu Barisan Nasional bagi mencapai kemenangan.Malah di beberapa kawasan kelibat MCA boleh di katakan langsung tidak kelihatan.Pengalaman MMI sendiri , kepimpinan MCA di peringkat akar umbi langsung tidak membantu jentera Barisan Nasional yang bertungkus-lumus bekerja untuk parti.

Sama ada pihak tertentu nak terasa dengan apa yang MMI catatkan di atas terpulanglah kerana itu adalah hakikatnya dan MCA khususnya kepimpinan utamanya harus menerima kenyataan ini.

Begitulah MCA dalam suasana penuh dramatik yang melanda kem sendiri pun mereka masih lagi mahu bersuara.Nak tahu juga yang bersuara tu untuk siapa agaknya ?? Ada sorang kawan tu siap maki hamun lagi sebab katanya sepanjang proses pilihanraya apa yang mereka (MCA) buat ? 

Chua Soi Lek selaku Presiden MCA seharusnya menerima kekalahan besar yang menimpa parti pimpinannya dalam pilihanraya lalu dan menjadikan ianya sebagai kayu ukur untuk terus bersuara.Beliau seharusnya sedar bahawa majoriti kaum Cina di Malaysia menolak MCA malah ianya sudah di kesan sejak PRU12 yang lalu.

Namun apakah MCA sedar akan perubahan ini ? Rasanya tidak dan mereka terus-terusan alpa dalam merangka strategi serta perancangan untuk mendapatkan kepercayaan kaum Cina untuk terus bersama MCA dan Barisan Nasional.

Terkini Chua Soi Lek bersuara lagi beliau menggesa kerajaan Melaka beserta majlis perbandaran supaya membenarkan pedagang-pedagang Cina untuk terus menjalankan perniagaan mereka di pasar malam Jonker Walk.

Beliau mahukan lalulintas di Jonker Street kembali disekat seperti sediakala agar kenderaan yang lalu lalang tidak menghindar kegiatan bisnes orang Cina.

Dalam kenyataan akhbarnya semalam, Dr Chua berkata:
“The famous Jonker Street in Malacca was created to showcase not just about the variety of Chinese and Baba Nyoya local delicacies and cuisine but also the rich cultures of Malaysia.”
Betulkah Jonker Street ada mempamerkan kekayaan pelbagai budaya Malaysia ataupun ia sebenarnya lebih menjurus kepada penjualan barangan tiruan buatan Republik Cina?  

Tidak cukup dengan itu turut membantah keputusan tersebut ialah timbalan presiden MCA Liow Tiong Lai yang mengkehendaki Jonker Walk dibuka semula dengan segera.

Bercakap di sidang akhbar semalam, Liow berkata, “Kami tidak bersetuju dengan tindakan (Ketua Menteri Melaka) itu”.

Pada sidang media yang sama, ketua pemuda MCA Dr Wee Ka Siong menegaskan bahawa “Jonker Walk bukanlah punca kepada kesesakan lalulintas yang berlaku di bandaraya Melaka”. Baca Sini 

Presiden MCA Dr Chua menjelaskan tangan mereka terikat kerana partinya tidak mempunyai wakil exco dalam kerajaan negeri. sumber 

Nampak sangat apa yang sedang dilakukan oleh MCA dan mungkin mereka sedang berusaha untuk menjadi hero kepada kaum Cina dengan berjuang untuk survival peniaga-peniaga di Jonker Street yang majoritinya adalah kaum Cina.


Kepada pimpinan MCA kalau nak buat kerja pun bukan macam ni punya kerja..Jangan ingat orang kat luar tak nampak apa yang kamu lakukan , senang cerita kalau betul nak perjuangkan nasib peniaga di Malaysia kenapa hanya bersuara tentang Jonker Street ? Kenapa tidak bersuara tentang nasib peniaga-peniaga lain khususnya bangsa Melayu yang dah lama di tindas oleh Rejim DAPigs di Pulau Pinang ?

Alo brader lu apa hal ? Buat kerja jangan asyik bercakap !!!!

Baca juga di SINI 

MMI.

4 comments:

  1. MCA lemah salah UMNO.
    Bila UMNO kuat semua parti komponen kuat.
    Sptnya parti komponen lain tak punya kekuatan sendiri, sekadar menumpang kekuatan UMNO.

    ReplyDelete
  2. MMmmmmmm bagus artikel ni....Bangsa melayu hanya suka mendengar tentang rasuah , cerita sensasi sahaja...tidak mahu mengikuti perkembangan terkini yang kebanyakan hak mutlak melayu semakin terhakis...

    sebagai contoh tentang kemasukan ke Matrikulasi yang telah di buka kepada bangsa lain...dengan menyokong pR secara tidak sedar mereka telah menyumbang kepada kekurangan hak melayu...

    Ini didedahkan semasa perbahasan Parlimen Pagi tdi...rajin2 lah ikuti persidangan Parlimen ke -13..

    ReplyDelete
  3. china tak boleh di perchayai,dah kalah lepas itu tak mahu join kerajaan sekarang ni pulak nak berkokok pula, jangan perchaya dan bagi muka pada cina cina anjing ni,tapi kerajaan masih ta sedar lagi.

    ReplyDelete
  4. Tutup je, jgn ckp bnyak dn pkir panjang, next..petaling street.

    ReplyDelete

Labels