Followers

Friday 17 October 2014

TAHNIAH MALAYSIA Najib Garis Lima Keutamaan Malaysia Sebagai Anggota Tidak Tetap UNSC


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan lima keutamaan peranan yang akan dilakukan Malaysia dalam memikul amanat sebagai anggota tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC).

Lima keutamaan itu ialah mengembangkan agenda kesederhanaan pada peringkat global; menggalakan rundingan sebagai kaedah penyelesaian konflik, menggalakan operasi pengaman PBB; membantu proses membangunkan keamanan di negara-negara yang menghadapi konflik dan terus membincangkan reformasi komprehensif UNSC.

Dalam reaksinya terhadap kejayaan Malaysia meraih satu kerusi UNSC sebagai anggota tidak tetap bermula 1 Jan 2015 hingga 31 Dis 2016, Najib sambil melahirkan rasa syukur dengan sokongan menyeluruh masyarakat antarabangsa, menyifatkan kejayaan itu merupakan penerimaan terhadap dasar luar Malaysia yang berpegang pada prinsip utama dasar luar negara.

Malaysia memperoleh 187 undi daripada 193 negara anggota yang menyertai proses pengundian secara sulit di New York, Amerika Syarikat pada Khamis.

“Hendak dapat 100 peratus susahlah tapi itu kira sangat baik, pencapaian cemerlang,” katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan sempena Sidang Kemuncak Mesyuarat Asia-Eropah (ASEM) di sini.

Najib turut mengucapkan terima kasih kepada negara-negara yang menyokong pencalonan Malaysia.

Pertama kali ketika Malaysia menduduki kerusi tersebut bagi sesi 1989-1990, Malaysia memperoleh 143 undi daripada 158 negara manakala kali kedua pada penggal 1999-2000, Malaysia mendapat 174 undi daripada 176 negara.

Najib berkata beberapa pemimpin yang menghadiri ASEM termasuk Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe dan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong antara yang mengucapkan tahniah atas kejayaan itu, dengan Perdana Menteri Itali Matteo Renzi yang pertama berbuat demikian.

Beliau turut mengucapkan terima kasih atas kerja keras Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman, Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin dan pegawai-pegawai Wisma Putra dalam memastikan kejayaan memihak kepada negara.

Najib berkata beliau percaya negara-negara yang menyokong, bersikap positif terhadap peranan dan dasar Malaysia yang bertanggungjawab dan berprinsip selain pendekatan kesederhanaan atau wasatiyah.

Katanya, Malaysia akan memainkan peranannya sebagai anggota tidak tetap UNSC dalam menimbangkan apa yang patut dilakukan antaranya berkaitan penyelesaian konflik seperti menentukan pendirian berdasarkan undang-undang antarabangsa serta berpegang pada pendirian berdasarkan prinsip.

“Ini akan jadi pegangan wakil kita untuk meneruskan tradisi selama ini yang mengambil kira berdasarkan prinsip utama dasar luar negara,” katanya.

Dalam melihat sesuatu isu, katanya, Malaysia akan membuat keputusan berdasarkan dasar kerajaan serta pertimbangan secara mendalam dan juga mendapatkan pandangan wakil Malaysia sebelum membuat sesuatu keputusan.

Bagi dasar-dasar Malaysia yang jelas dalam isu tertentu seperti hak Palestin, beliau berkata Malaysia akan terus mempertahankannya dan memperjuangkan pendirian Malaysia itu. -MU

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels