Followers

Thursday 23 February 2017

Pembangkang & Korea Utara , Sama ? Pelik ???


Berita pembunuhan Kim Jong Nam abang sebapa kepada pemimpin Korea Utara itu telah menggemparkan negara baru-baru ini.Insiden ala-ala James Bond ini jika kita lihat dari sudut yang berbeza-beza ia sebenarnya memberikan kita isyarat betapa segala kemungkinan boleh berlaku terhadap negara yang kita cintai.

Bukan niat MMI nak bangkitkan rasa cemas atau tidak selesa dikalangan masyarakat tetapi setidak-tidaknya biarlah insiden ini menjadi pengajaran kepada semua pihak bahawa dalam keadaan kita berjaga-jaga sekalipun kejadian semacam ini tetap boleh berlaku.

Apa kesannya kepada negara apabila insiden ini berlaku ?

Ramai pihak terkejut itu pasti .. kemudian penyebaran rakaman cctv yang pada pandangan MMI terlalu pantas disebarkan oleh pihak-pihak tertentu sehinggakan penyebaran itu disifatkan sebagai mengganggu proses siasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa.

Itu paling asas ...

Yang paling penting adalah campur tangan negara luar terhadap polisi dan dasar kerajaan melalui agensi-agensinya telah berlaku !

Tekanan yang diberikan oleh Duta Korea Utara di Malaysia misalnya adalah jelas merupakan satu tindakan bersifat menolak selain tidak menghormati undang-undang Malaysia.

Membuat tuduhan melulu selain bersangka buruk kononnya siasatan tersebut didalangi oleh pihak yang berada di sebalik tabir dan penyiasatan yang dikendalikan bukan bertujuan untuk mengenal pasti punca kematian dan untuk mencari suspek, tetapi bermotifkan politik.

Apakah kesemua ini bakal mencetuskan sesuatu ?

YES ! Sememangnya ia telah mencetuskan sesuatu cumanya MMI pecahkan kepada 2 perkara.

1.KETEGANGAN hubungan diplomatik yang selama ini terbina diantara kedua-dua negara.

Apa jua bentuk hubungan yang berlaku , insiden pembunuhan ini jika tidak ditangani dengan baik boleh memberikan impak negatif namun warga Malaysia perlu yakin kerajaan Malaysia melalui Menteri Luar , Datuk Seri Anifah Aman sudah pun berada di barisan hadapan dalam mendepani isu berbangkit dengan TEGAS dan penuh berhemah.

Buktinya Menteri Luar dalam kenyataannya menyebut sebarang tohmahan Malaysia bersekongkol dengan mana-mana negara asing berhubung kes kematian Kim Jong Nam, abang pemimpin tertinggi Korea Utara, Kim Jong Un, merupakan penghinaan yang amat besar terhadap Malaysia.

“Apabila Duta Besar Korea Utara dipanggil oleh Kementerian Luar, Timbalan Ketua Setiausaha bagi Hal Ehwal Dua Hala telah menekankan bahawa penyiasatan tersebut telah dijalankan tanpa memihak kepada sesiapa serta dijalankan mengikut undang-undang negara ini,” katanya.

Beliau berkata siasatan polis adalah berdasarkan kesemua petunjuk yang ada dan akan disiasat sepenuhnya.

Menurut Anifah, pihak kedutaan Korea Utara hendaklah memberi kerjasama penuh kepada kerajaan Malaysia bagi memastikan siasatan dijalankan dengan rapi dan bukan menimbulkan syak wasangka terhadap siasatan tersebut. FMT 

2.PERSAMAAN yang wujud antara Korea Utara dan pembangkang di Malaysia.

Semua telah sedia maklum bahawa DAP dan PKR telah pun mengambil ketetapan dengan menyokong usaha kerajaan Malaysia dalam mendepani insiden pembunuhan terbabit.Sokongan yang dibuat itu jelas apabila Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution berkata, walaupun berdepan tekanan Korea Utara, Malaysia seharusnya diberikan ruang secukupnya untuk menjalankan siasatan.

“Sebagai negara yang mempunyai kedaulatan dan sistem undang-undang tersendiri, Malaysia wajar diberikan ruang menjalankan siasatan tanpa tekanan atau tunduk kepada mana-mana pihak.

“Saya yakin polis khususnya mempunyai kewibawaan dalam menjalankan siasatan dan seterusnya membantu pihak kerajaan menyelesaikan kemelut ini,” katanya kepada media.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP, Dr Tan Seng Giaw berkata, Malaysia tidak seharusnya mengalah sehingga mengetahui punca kematian Jong Nam.

Malah katanya, Malaysia sepatutnya menggunakan apa sahaja cara untuk mengenal pasti punca kematian Jong Nam, walaupun dikecam Pyongyang.

Hebat bukan ? Demi negara .....

MMI hargai sokongan yang diberikan oleh kedua-dua pihak terbabit namun apabila meneliti kronologi insiden dan membandingkan tindak-tanduk pembangkang di Malaysia selama ini , bolehlah MMI katakan bahawa kedua-duanya punya persamaan yang cukup ketara sekali selain berlakunya keadaan yang agak pelik.

MMI pecahkan kepada beberapa sudut ...

A.Sikap Korea Utara sendiri yang membuat tuduhan kononnya siasatan yang dilakukan oleh kerajan Malaysia itu adalah tidak telus selain bersekongkol dengan pihak yang mendalangi insiden tersebut.

-Ianya menyamai dengan sikap pembangkang di Malaysia yang saban waktu mempertikaikan semua usaha kerajaan khususnya dalam menangani isu-isu berbangkit sedangkan proses siasatan yang dibuat itu turut melibatkan pihak berkuasa dan juga wakil-wakil daripada pembangkang sendiri.

B.Korea Utara seharusnya memberikan segala bantuan dan sokongan kepada kerajaan Malaysia untuk menyelesaikan siasatan dengan seberapa segera yang boleh bukan dengan membuat tuduhan yang bukan-bukan 

-Begitu juga pembangkang di Malaysia , mereka lebih terarah kepada memanipulasi isu untuk kepentingan politik walaupun isu yang disebar dan diwar-warkan itu sudah dijawab dan diselesaikan melalui proses perundangan dengan melibatkan pihak-pihak yang berwajib.

C.Tindakan Korea Utara sendiri seolah-olah cuba menyembunyikan sesuatu ! Kenapa perlu tergesa-gesa dan khuatir sedang mereka tahu Malaysia punya rekod bersih dalam urusan melibatkan hubungan antara negara-negara di dunia ?

-Pembangkang juga begitu , dalam keadaan tertentu dan isu-isu melibatkan hubungan mereka dengan pihak luar seperti Sarawak Reports , George Soros , Agen-agen Yahudi seperti NEDS dan sebagainya , pembangkang lebih banyak membisu tanpa membuat sebarang komen walaupun ada pengakuan daripada wakil-wakil pembangkang sendiri bahawa mereka menerima dana daripada pihak asing semata-mata untuk menggerakkan demontrasi haram jalanan.

D.Secara logiknya , membuka kedutaan sesebuah negara di negara lain bolehlah kita anggap sebagai adanya kepercayaan dan usaha untuk mengeratkan hubungan sama ada dari segi politik , ekonomi , pendidikan dan apa jua yang boleh mendatangkan kebaikan kepada kedua-dua negara.

Jadi dalam isu Korea Utara ini , mereka seharusnya tidak perlu melatah memandangkan Malaysia sebelumnya menerima kehadiran duta mereka sebagai penyambung dan pengerat hubungan diplomatik khusus untuk kebaikan kedua-duanya.

-Begitu juga pembangkang , pemimpin pembangkang itu (Saifudin dianggap sebagai suara pembangkang) secara tidak langsung sebenarnya telah memperakui bahawa kerajaan Malaysia berdiri atas kapasiti negara berdaulat selain punya sistem undang-undang yang terbaik.

Tidak cukup dengan itu beliau juga memperakui bahawa pihak PDRM punya kewibawaan dalam menjalankan tugasan mereka.

Yang peliknya kenapa sebelum ini , orang yang sama dengan kumpulan yang sama adalah mereka-mereka yang mempertikaikan semua pihak diatas.Malahan dalam himpunan haram bershit misalnya anggota Polis dihina sebagai anjing kerajaan tanpa ada mana-mana pemimpin pembangkang yang bangkit dan menolak penghinaan tersebut.

Sebab itulah MMI lihat pembangkang dan Korea Utara punya persamaan , masing-masing pelik !

Dan orang yang paling lantang menolak apa yang MMI sebutkan disini pastilah Teresa Kok , sebab dia kata DAP tak sama dengan Korea Utara.

MMI tak nafi memang ada betulnya ...

Sejak tahun 1969, Korea Utara telah mempunyai 3 pemimpin tertinggi manakala DAP mempunyai seorang pemimpin yang sama.


Sama tak ? Pelikkan ? Haaa itulah pembangkang sebenarnya ... So hati-hati beb !

MMI

1 comment:

  1. hehehe bagus admin. attack macam ni baru betul2 kena pada Pakatan Haprak. dan blogger yg buat kerja. Pembangkang memang BANGANG. Teresa Kok tu slh contoh MP paling useless dlm negara ini!

    ReplyDelete

Labels