Followers

Wednesday, 28 February 2018

ZENITH Bayar RM19 Juta Untuk Selesaikan Isu TEROWONG ?


Isu terowong DAP di Pulau Pinang masuk ke satu peringkat lagi apabila dilaporkan pihak Zenith telah membayar sebanyak RM19 juta kepada seorang ahli perniagaan bernama Dato’ Gnanaraja Gnanasundram (bekas BOD Air Asia).

Dikatakan juga beliau dan isterinya bekas model adalah pasangan yang sering menjual nama pemimpin negara dan pemimpin lain dalam apa yang disebut sebagai penipuan terancang bagi mengaut keuntungan mudah.

Bukan benda main-main ni sebab ianya melibatkan skandal projek terowong di Pulau Pinang yang sampai ke hari ini masih belum dapat diselesaikan lagi.

SPRM pula hari ini telah mengesahkan pihak mereka telah menahan seorang ahli perniagaan kerana dipercayai menerima rasuah berjumlah RM19 juta bagi menutup kes projek mega terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion di Pulau Pinang.

Fuh bayar sebab nak tutup kes terowong beb ! 

Jadi jelaslah pihak yang menawarkan projek tu pun dah dituduh terlibat dalam RASUAH dan bagi pula projek tu kepada syarikat yang turut sama mengamalkan RASUAH semata-mata untuk selesaikan isu terowong.

Apa nak jadi Pulau Pinang ???????

MMI tambah lagi SPRM dalam kenyataannya kepada media kata suspek yang berumur 37 tahun itu menerima wang berkenaan daripada Zenith selepas beliau dikatakan mampu ‘menyelesaikan’ siasatan yang dijalankan oleh SPRM.

Menurut sumber, Zenith membayar wang berjumlah RM19 juta itu secara berperingkat sekitar Julai dan Ogos tahun lepas.

"SPRM menjalankan siasatan terhadap kajian projek mega di Pulau Pinang itu dan suspek berkemungkinan meyakinkan sebuah syarikat bahawa dia mampu menutup dan menyelesaikan siasatan yang dijalankan oleh SPRM.

"Pembayaran sebanyak RM19 juta sudah dilakukan dengan pembayaran pertama sebanyak RM2 juta adalah pada bulan Julai tahun lalu di rumah suspek,” kata sumber itu kepada Bernama hari ini.

Menurut sumber, bayaran kedua iaitu sebanyak RM15 juta pula dilakukan pada bulan sama dan pembayaran ketiga dan terakhir pada Ogos tahun lepas.

Wooo tanpa sedar di waktu banyak pihak mempertikaikan tentang projek terowong termasuklah pihak kementerian terlibat yang masih menantikan dokumen dari kerajaan DAP Pulau Pinang, puak-puak ni boleh pula usaha cari jalan nak bagi rasuah.

HEBAT sungguh syarikat yang Guan Eng percaya ni !

Sementara tu nama Datuk Azeez Rahim pun dikaitkan sekali dan pengakuan itu dibuat oleh si PERASUAH syarikat Zenith sendiri kononnya telah membayar DatuK Azeez sebanyak RM3 juta untuk khidmat rundingan pengurusan risiko dan pematuhan peraturan.

Betul ka Datuk ?
‘Saya tak pernah jumpa Zarul, tak pernah berurusan dengan Zenith’
27 FEB: Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Rahim hari ini menafikan pernah berjumpa dengan Ketua Pegawai Eksekutif Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd, Zarul Ahmad Mohd Zulkifli berhubung projek terowong bawah laut Pulau Pinang.
Malah Azeez juga menjelaskan tidak tahu menahu mengenai RM3 juta apatah lagi menerima wang tersebut daripada firma itu.
“Saya tidak pernah jumpa (CEO Zenith) Zarul Ahmad Mohd Zulkifli dan saya juga tidak mempunyai urusan dengan syarikat pembinaan itu.
“Saya tidak tahu apa-apa mengenai jutaan ringgit yang kononnya dibayar kepada saya, atau apa-apa kerja rundingan yang berkaitan dengan terowong itu,” katanya dipetik laporan Mkini.
Azeez yang mengesahkan menerima surat tuntutan daripada Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd berhubung kerja-kerja rundingan berkaitan projek terowong bawah laut Pulau Pinang melalui pos berdaftar hari ini tetapi berkata dakwaan itu jelas tidak benar.
Tambahnya akan mendapatkan nasihat peguamnya dan akan ‘mengambil tindakan terhadap mereka’. bnbbc
Kalau MMI sebut 'JELAS Azeez tak bersalah' nanti ada yang kata MMI berat sebelah so kita serah kepada pihak SPRM buatlah siasatan dan Datuk Azeez segeralah buat tindakan terhadap pihak Zenith sebab kalau benda tak betul tak perlu nak melenting dan takut macam si Guan Eng tu.

Guan Eng pula 'Wa mana tau' !!!!!!
PULAU PINANG – Ketua Menteri, Lim Guan Eng mendakwa tidak mengetahui mengenai bayaran sebanyak RM22 juta yang dibuat syarikat pemaju utama projek terowong dasar laut, Konsortium Zenith Construction Sdn. Bhd. (CZCSB) kepada dua individu.
Sambil melahirkan rasa terkejut dengan perkembangan itu, Guan Eng mendakwa, beliau hanya mengetahui mengenai perkara tersebut menerusi laporan media.
“Syarikat kontraktor itu tidak menghubungi kerajaan negeri untuk memaklumkan apa-apa mengenai perkara ini, kami hanya mengetahui menerusi laporan media hari ini.
“Jadi kerajaan negeri akan mendapatkan penjelasan lanjut daripada konsortium itu berhubung perkara ini,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini. theRakyat
 Melihat kepada semua perkara diatas maka MMI simpulkan situasinya begini ;

Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang perlu bertanggungjawab terhadap isu yang dibangkitkan kerana ia tetap melibatkan kerajaan negeri di bawah pentadbirannya.

1.Maka kerajaan DAP Pulau Pinang perlu mengambil tindakan terhadap Zenith sekiranya siasatan dan tuduhan berlakunya rasuah seperti mana yang dilaporkan oleh SPRM.

2.Sekiranya TERBUKTI Zenith mengamalkan RASUAH maka kerajaan DAP Pulau Pinang perlu membatalkan semua projek khususnya melibatkan projek terowong dengan Zenith kerana syarikat tersebut mengamalkan RASUAH.

3.Sekiranya terbukti, Guan Eng selaku Ketua Menteri perlu bertanggungjawab terhadap kehilangan jutaan ringgit wang rakyat yang telah dibayar kepada syarikat terbabit dan memulangkannya semula kepada kerajaan negeri.

4.Sekiranya terbukti, Guan Eng perlu mengembalikan semula semua tanah-tanah tambakan atau apa jua bentuk aset kekal yang telah dipindah milik kepada Zenith (sekiranya ada).

5.LIM GUAN ENG PERLU MELETAKKAN SEMUA JAWATAN dan SEGERA KELUAR DARI PULAU PINANG.

Rasanya semua kat atas tu adil kot !

PRU14 Penangites your call .. Tunggu lagi kasi tukar !

MMI

2 comments:

  1. Semua tak adil.. 1 je adil..
    No. 5.
    Sy jiran p.pinanh dah meluat dan menyampah dgn cina dap pulau pinang yg dah naik tocang dgn melayu di tanah melayu.

    ReplyDelete
  2. Yang penting adalah No.5 tu. Berlaku yang No.5 semua dari No.1 sampai No.4 akan turut berlaku. Itulah yang adilnya.

    ReplyDelete

Labels