Followers

Thursday 28 June 2012

Isu Gantung - Benarkah Datuk Aziz Rasis ?


Tiba-tiba isu gantung-menggantung menjadi panas bahkan diseluruh rangkaian media baru isu ini menjadi topik utama.Semuanya bermula apabila  Ahli Parlimen Seri Gading, Datuk Mohamad Aziz mencadangkan agar Pengerusi Bersama, Datuk S. Ambiga digantung sampai mati.

"Apa yang disebutkan oleh Ahli Parlimen Seri Gading, Datuk Mohamad Aziz dalam persidangan Parlimen adalah mencadangkan agar penganjur perhimpunan Bersih, Datuk Ambiga digantung sampai mati dengan mengaitkannya sama seperti militan Al-Maunah kerana cuba menimbulkan kekacauan dan menjatuhkan kerajaan Yang di-Pertuan Agong.

Ini telah menilbulkan rasa tidak puas hati bagi pimpinan Pakatan Haprak dan telah meminta supaya beliau dikenakan tindakan.

Paling lantang adalah Guan Eng penyangak berlidah biawak , selaku Setiausaha agung DAP, beliau telah mengarahkan semua wakil rakyatnya membuat laporan polis beramai-ramai terhadap Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz berhubung kenyataannya yang didakwa bersifat ekstrimis.

"kita amat terkejut dengan kenyataan Sri Gading yang mengatakan bahawa kita harus gantung ambiga kerana menganjurkan Bersih.

"Ini adalah kenyataan yang menghasut dan bersifat ekstrimis dan mengancam nyawa Ambiga dan bersifat perkauman kerana ditujukan kepada seorang wanita berbangsa India dan beragama Hindu," kata Ahli Parlimen Bagan itu pada sidang media di lobi Parlimen.Klik Sini


Kemudiannya satu kenyataan rasmi telah dikeluarkan oleh Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menegaskan bahawa kenyataan Ahli Parlimen Seri Gading, Datuk Mohamad Aziz berkaitan cadangan agar Pengerusi Bersama, Datuk S. Ambiga digantung sampai mati adalah pandangan bersifat peribadi dan bukan pendirian Barisan Nasional (BN).

"Saya ingin menegaskan bahawa Barisan Nasional mendukung Perlembagaan Persekutuan dan prinsip keluhuran undang-undang dan kes berkaitan perhimpunan Bersih masih dalam siasatan pihak berkuasa," kata Tengku Adnan, yang juga Setiausaha Agung BN, dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.Klik Sini

MMI menyokong tindakan Datuk Mohamad Aziz kerana manusia seperti Ambiga sememangnya perlu dikenakan tindakan.Apa yang berlaku sebenarnya menunjukkan rakyat sudah muak dan benci dengan tindakan Ambiga serta kuncu-kuncunya yang sentiasa berusaha untuk memporak-perandakan negara melalui tindakan-tindakan seperti himpunan BERSIH kerana amat jelas ianya dibuat dengan tujuan untuk memburukkan negara.

Standard lah apabila disebut pandangan peribadi kerana Pakatan Haprak juga selalu menggunakan kenyataan yang sama jadi apa bezanya ?


Rasiskah Datuk Aziz ? Dimanakah rasisnya ?

Kalau DAP nak sangat cakap pasal rasis, pi cakap dengan muka Dong Jio Zhong (DJZ) atau HINDRAF sana.  Kita tahu rama ahli DJZ dan HINDRAF yang masuk DAP malah ada yang diletak sebagai calon pilihanraya pun dan menang.

Malah, kalau nak dikatakan disini, DAPlah sebenarnya yang rasis kerana menjadi pelindung kepada pertubuhan-pertubuhan yang tidak perlu dipertikaikan lagi kerasisasnya.

Kononnya, kenyataan Datuk Aziz yang mahu Pengerusi Bersih, Ambabiga digantung sehingga mati kerana melakukan kekerasan untuk menjatuhkan kerajaan, disifatkan DAP sebagai rasis.

Hukuman gantung memang antara beberapa hukuman yang diperuntukkan oleh Akta-akta yang menjurus kepada kesalahaan cuba menjatuhkan kerajaan secara kekerasan.

Malah kalau semua masih ingat, 4 anggota Al-Maunah diketuai Mohd. Amin Mohd. Razali,  yang terlibat dalam kejadian rampasan senjata di Sauk, Perak pada tahun 2000 (PAS kata rekaan kerajaan BN), dihukum gantung sampai mati kerana cuba menjatuhkan kerajaan secara kekerasan dibawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan.

Disitu sahaja membuktikan cadangan Datuk Aziz itu tidak bersalahan, dipandang dari sudut mana pun kerana beliau merujuk kepada undang-undang yang betul.  Tapi yang penting sekali, tidak satu pun cadangan tersebut yang merujuk kepada rasisme!!

Hanya kerana Ambabiga bangsa India, Aziz melayu, maka itu jadi rasis ka? Betul punya takde akal DAP ni.

Tapi inilah dia modal DAP untuk bertahan dalam politik negara kita.Sementara dia gasak UMNO rasis dan sebagainya, dia sendiri bersikap perkauman yang menebal seperti ditunjukkan di negeri Pulau Pinang dimana dia berkuasa penuh.  Melayu habis disingkir dari pulau dengan cara yang cukup sistematik, kita tak panggil dia rasis?

Ambabiga memang cuba menjatuhkan kerajaan dengan cara kekerasan pun.Imej-imej kekerasan oleh perusuh Bersih 3.0 itu bersepah dalam internet yang boleh dirujuk.Semua dapat melihat bagaimana ganasnya puak-puak ini.  Kalau tidak kerana kecekapan polis, lagi tunggang terbaliklah Kuala Lumpur dikerjakan puak-puak kuning belaan Ambabiga.

Lagipun, cakap Datuk Aziz itu dibuat di dalam Dewan Rakyat, takkanlah DAP terlalu bebal untuk tahu bahawa Ahli-Ahli Dewan Rakyat dilindungi imuniti dari sebarang pendakwaan undang-undang. 

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels