Followers

Monday 10 February 2014

Kuih Bulan Special Untuk Anwar


Ada banyak variasi bukan-tradisional dari mooncake atau kek bulan yang dibuat khusus di Mid-Autumn Festival Singapura. Satu di antaranya, yang cukup mengejutkan adalah kek bulan berbentuk punggung dan dibuat oleh syarikat asal Hongkong, Good of Desire.

Dilaporkan oleh People Daily, kuih dengan edisi terhad ini dibuat dengan biji bunga teratai putih dan putih telur, dan direka dengan bentuk unik dan dinamakan "Bunny," "Cover-up," "T-back", dan "The split."

Banyak warga tempatan merasa bentuk kek ini sungguh aneh. Su Shunqin (23), seorang mahasiswi, mengatakan dirinya tak akan membeli kuih itu atau menjadikannya hadiah. Sementara, seorang PNS yang dipanggil dengan nama Gui menyatakan tak semua orang boleh menerima bentuk kek tersebut.

Seorang pembuat kek asal Singapura, Lin Yimin, mengeritik kek ini dengan mengatakan bentuk kek itu menghina tradisi nenek moyang dan tak seharusnya disebut kuih bulan. Sementara, juru bicara dari pihak syarikat menyatakan idea itu hanya sekadar jenaka yang mewakili tradisi China.

Dalam bahasa slang Kantonis, pada perayaan yang berlangsung 15 Ogos akan datang atau Hari Mid-Autumn nama panggilannya adalah pantat. Idea ini berasal dari Douglas Young, pengasas syarikat dan kuih bulan itu laris manis di Hongkong selama beberapa musim.

Patutlah !! Puak ni budaya sendiri pun tak reti hormat sebab tu betina mulut lancang yang ada kat Malaysia ni melampau sangat.

Kalau ampa jumpa dia sumbat ja kek tu kat mulut dia !!

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels