Followers

Sunday 1 March 2015

Cerita 25 Sen !!

Sekadar Hiasan
Bermula tengah malam semalam harga minyak petrol RON95 , RON97 dan deisel telah dinaikkan sebanyak 25 sen bagi setiap liter.Ini bermakna harga bagi seliter minyak petrol RON95 adalah RM1.95 , RON97 RM2.25 dan diesel RM1.95.

Sejak petang semalam juga , MMI sudah menjangkakan beberapa perkara yang dirasakan akan berlaku setelah pengumuman mengenai kenaikan harga minyak ini diumumkan.

Secara peribadi harga minyak petrol bagi bulan Mac 2015 ini sebenarnya tidaklah terlalu membebankan dan rata-rata masyarakat Malaysia sebenarnya pernah melalui kadar harga yang sama dan pernah satu ketika harganya jauh lebih tinggi.

Malah kalau diikutkan sejak harga minyak diapungkan , kerajaan sudah beberapa kali menurunkan harga sehingga mencecah RM1.70 seliter.Dalam masa yang sama jika kita mengikuti perkembangan kedudukan harga minyak di Malaysia , kita semua tahu bahawa selama ini kerajaan mengamalkan dasar subsidi dan kemudiannya di ubah kepada sistem apungan terkawal.

Dan kalau semua masih ingat , pada November 2014 yang lalu mekanisma ini turut disokong oleh Gabungan Dewan Perniagaan dan Industri Cina Malaysia (ACCCIM) kerana selain terkawal ia juga lebih telus dan jelas bagi RON95 dan diesel. 

Presidennya, Datuk Lim Kok Cheong dalam satu kenyataan berkata, sistem itu harus menunjukkan kepada umum mekanisme pengiraan harga bahan api dan  kaedah pelarasan, serta langkah-langkah luar jangka yang akan diambil kerajaan di masa depan, sekiranya harga minyak mentah dunia meningkat.

"Ini bagi memastikan pelaksanaan program penstrukturan semula subsidi dan keadaan fiskal kerajaan berjalan lancar," katanya yang mengalu-alukan inisiatif oleh  kerajaan itu.

Kok Cheong berkata, ia adalah masa yang sesuai untuk menghapuskan subsidi bahan api dan langkah itu akan membolehkan kerajaan mencapai keseimbangan  demi kepentingan rakyat dan mengurangkan defisit negara.sinarharian 


Gambar rajah diatas menunjukkan perubahan harga sejak Januari 2015 dan perubahan itu akan terus berlaku pada bulan-bulan seterusnya dengan mengambil kira harga minyak dunia.Jadi rasanya semua dah faham kenapa harga minyak naik untuk bulan Mac 2015.

Bukan apa puak-puak pembangkang sejak semalam dah mula melalak , macam biasa lalakan itu turut disertai dengan tudingan jari terhadap UMNO dan kerajaan BN sampai keluar kata-kata kesat !

Kata-kata dari seorang lelaki pro pembangkang ... #$%^&* punya UMNO ! Sial BN ! Haaa undilah lagi , nah sekarang dia bawa naik pula !!!!! Pakat-pakat rasalah ampa !!! 

Lebih kurang begitulah bunyinya dan MMI kebetulan berada di kawasan terbabit sewaktu aktiviti memaki itu mengambil tempat.Huh memang BANGSATlah puak-puak ni sebab waktu harga minyak turun , tak pula makian sebegitu keluar dari mulut mereka ?

Sepatutnya puak-puak ni maki para peniaga khususnya kaum cina yang selamba dog buat-buat BODO tak mahu turunkan harga barangan ! Ade korang dengar bunyi maki macam gitu ??? Tak ada bro , semua tunduk sebab rasa senang ! sebab harga minyak murah ! langsung tak reti nak berterima kasih mungkin bersyukur dengan tuhan pun tak rasanya !!

Yang DAP Pulau Pinang kenakan macam-macam caj tak pula nak bising ! Manusia jenis apa la puak-puak ni OBSES tak bertempat !!

Dalam pada tu MMI terfikir , waktu kerajaan bagi subsidi minyak yang mencecah lebih kurang RM24.8 bilion setahun atau bersamaan dengan RM2 bilion sebulan , perkara yang sama turut berlaku.Macam-macam cerita ada , maki sana sini meriah sungguh macam pesta ! Marah kerajaan sebab harga minyak mahal.

BANGSAT !! Semua perkara tak betul , puak dia sorang ja betul ... Pegiiirahhhh !

Bayangkan kerajaan bagi subsidi BISING ! Tak bagi subsidi BISING ! Guna sistem apungan BISING ! Harga naik sikit walaupun tidak melepasi RM2 BISING ! 

Puak-puak semacam ni nak apa sebenarnya ?? Nak minyak percuma kot ???? Alo brader , agak-agaklah .. Semua tu ditentukan berdasarkan kepada harga minyak dunia !!!

Akhir kalam , MMI nak tunggu tengok puak-puak cina yang dah 2 bulan jadi BISU ni  , Nak tengok dalam 2 3 hari ni ada dak puak-puak BISU ni nak naikkan harga barang !!!

Kalau ada memang nak boleh sakitlah puak-puak tu !!!

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels