Followers

Saturday 21 May 2016

Pulau Pinang Caca Marba Kerana Guan Eng !


Sejak skandal pembelian banglo murah Guan Eng didedahkan kepada umum , isu tanah Taman Manggis juga kembali menghangatkan suasana hingga menyebabkan ketua menteri itu tidak senang duduk.

Segala gerak tariannya tiba-tiba compang disana sini termasuklah aksi pelawaan minum kopi yang cukup mengelikan hati.Hakikatnya semua itu berlaku apabila kedua-duanya (Guan Eng & Phang Li Khoon) didedahkan mempunyai kaitan yang membawa kepada unsur berlakunya rasuah untuk kepentingan tertentu.

Dengan berpuluh laporan dibuat oleh pelbagai pihak terhadap SPRM , Guan Eng tidak boleh lagi berdrama beliau perlu berdepan dengan siasatan kerana rakyat menantikan keputusan kes tersebut dengan cukup sabar.

Tidak cukup dengan itu , pelbagai isu lain mula timbul satu persatu mendedahkan kepada umum betapa pentadbiran kerajaan DAP di Pulau Pinang cukup teruk dan amat menyedihkan.

Rakyat bukan sahaja dihidangkan dengan dasar-dasar berat sebelah kerajaan negeri terhadap bumiputera dalam isu perobohan gerai , premis dan rumah tetapi juga suara-suara merungut pemimpin-pemimpin dari dalam Pakatan Harapan sendiri yang tidak berpuas hati dengan corak pentadbiran kerajaan negeri.

Kalau dah wakil dari Pakatan Harapan sendiri pun dianaktirikan kerana kepentingan politik kepartian  , sejauh mana agaknya fokus dan layanan kerajaan DAP di Pulau Pinang terhadap rakyat serta golongan bawahan ?

Tidak dinafikan memang ada kerja-kerja kemasyarakatan yang dilakukan oleh kerajaan negeri tetapi sedarkah kita disebalik kerja-kerja yang sedikit itu , DAP sebenarnya sudah terlalu jauh berselindung disebalik bayang-bayang rakyat untuk kepentingan diri mereka sendiri ?

Tahukah warga Pulau Pinang selain daripada perkara diatas , kerajaan DAP kini sedang berdepan pula dengan pelbagai persoalan dan pertikaian melibatkan kepentingan rakyat !

Sebanyak RM130 juta wang rakyat Pulau Pinang bolehlah dianggap sebagai telah hilang begitu sahaja dalam isu pembinaan terowong.

Malah tindakan kerajaan negeri yang menubuhkan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Kerajaan (PAC) Pulau Pinang untuk menyiasat projek bernilai RM6.3 bilion (kononnya nak tunjukkan ketelusan) itu kini menjadi bahan pertikaian demi pertikaian kerana telah gagal dibentangkan setelah diminta berbuat demikian sejak 6 bulan lepas.

Wakil PKR Kebun Bunga , Cheah Kah Peng telah membidas PAC kerana gagal membentangkan laporan siasatannya walaupun diarah berbuat demikian enam bulan lepas.

“RM130 juta telah dibayar sebelum projek itu dilaksanakan atau disiapkan. Kemudian kamu kata: ‘Tunggu, ada Penilaian Kesan kepada Alam Sekeliling Terperinci (DEIA) pula!’.

“DEIA sepatutnya siap 16 April, dan laporan PAC masih tak siap,” kata Kah Peng dalam sidang DUN Pulau Pinang.

Sementara itu Adun Pulau Betong , Muhammad Farid Saad turut menempelak kerajaan DAP Pulau Pinang apabila mempertikaikan ketelusan PAC yang ditubuhkan.

Beliau berpendapat bahawa PAC Pulau Pinang harus dipengerusikan oleh parti bukan DAP demi memastikan ketelusannya.

Langkah ini perlu diambil supaya siasatan keatas projek RM6.3 bilion terowong dasar laut Pulau Pinang yang sedang berjalan ketika ini tidak dianggap berat sebelah.

Merujuk kepada kegagalan laporan PAC yang masih belum dibentangkan , Muhammad Farid berkata PAC sepatutnya membentangkan laporannya dalam sidang Dewan.

“Adalah mustahak isu terowong dasar laut ini diteliti,” katanya semasa membahaskan usul terima kasih ucapan Yang di-Pertua Negeri di Dewan Undangan Negeri hari ini.

Tambah beliau lagi isu ini menunjukkan tanda-tanda yang membimbangkan apabila wakil rakyat PKR sekutu DAP dalam satu perikatan juga tidak berpuas hati dengan kegagalan laporan itu dibentangkan.

“Sepatutnya seorang wakil rakyat PKR dilantik sebagai pengerusi PAC untuk meneliti projek ini,” katanya.

Pengerusi PAC negeri ketika ini merupakan ADUN Bagan Dalam, A Tanasekharan dari DAP.

Sementara itu dalam sidang yang sama seorang lagi Adun dari Sungai Acheh , Datuk Mahmud Zakaria mempersoalkan pula tindakan Guan Eng yang telah melantik orang luar dari negeri Pulau Pinang untuk menjadi pengarah syarikat perbadanan negeri.

Datuk Mahmud Zakaria sewaktu mempersoalkan tindakan itu berkata pengarah yang baru dilantik menggantikan Cheah Kah Peng (PKR-Kebun Bunga) dan Ong Chin When (PKR-Bukit Tengah) menampakkan ciri-ciri “jujur, amanah dan kompeten”.

“Jadi adakah anda mengatakan pengarah sebelumnya, iaitu Kebun Bunga dan Bukit Tengah tidak cukup amanah pada anda?

“Adakah anda mempersoalkan wakil rakyat yang mewakili Pulau Pinang dan Pakatan Harapan anda?” 

Tidak cukup dengan itu kerajaan DAP Pulau Pinang terus diasak dalam isu pengondolan bukit yang telah menyebabkan kawasan terlibat terjejas.

Shariful Azhar Othman (BN-Bertam) berkata keluasan bukit yang digondolkan kira-kira tiga tahun lepas adalah lebih kurang lapan hektar, namun kini beliau mendapati keluasan kawasan yang terjejas ekoran proses mitigasi mencecah sehingga 20 hektar.

“Kita dapat lihat kerja-kerja mitigasi di kawasan asal yang terjejas akibat penggondolan dulu, tetapi bagaimana dengan kawasan baharu seluas 50 ekar (20 hektar) ini yang diteroka untuk kerja-kerja mitigasi?

“Sedangkan struktur yang dibuat itu adalah binaan kekal dan saya boleh merumuskan kerja-kerja mitigasi yang sedang berlaku itu sebenarnya projek penggondolan kekal”.

Shariful Azhar berkata beliau juga difahamkan kos kerja-kerja mitigasi di puncak bukit berkenaan mencecah sehingga RM20 juta.

Menyentuh isu sama, Muhammad Farid Saad (BN-Pulau Betong) berkata difahamkan kos mitigasi Bukit Relau boleh mencecah sehingga RM50 juta dan mempersoalkan apakah terdapat elemen lain sehinggakan kosnya begitu besar.

Turut melahirkan rasa tidak puas hati dengan isu penggondolan bukit itu ialah Nordin Ahmad (BN-Bayan Lepas) yang menggesa kerajaan negeri menjelaskan kes-kes penggondolan bukit yang baharu termasuk di Sungai Ara dan Bukit Bendera seperti dilaporkan media.seterusnya

Lihatlah bagaimana DAP mentadbir Pulau Pinang ! 

Secara tersuratnya semua itu merujuk kepada betapa tidak konsisten dan lemahnya pentadbiran Guan Eng di Pulau Pinang dan ianya jauh sekali menyimpang daripada slogan kebanggan mereka Cekap , Akauntibiliti dan Telus.

Tersiratnya DAP mempergunakan rakyat untuk kepentingan tembolok besar mereka.Bayangkan jumlah keuntungan yang boleh dicapai oleh DAP melalui tindakan-tindakan seperti diatas tetapi cuba menyembunyikannya dengan berlakon kononnya berjiwa rakyat.

Bandingkan keuntungan yang sedang DAP perolehi dengan bantuan-bantuan yang dihulurkan oleh kerajaan negeri kepada rakyat ?

Selagi mana warga Pulau Pinang masih mahu mengutip gula-gula DAP selagi itulah hak milik warga Pulau Pinang akan dirampas sedikit demi sedikit sehingga akhirnya Pulau Pinang hilang segala-galanya.

sumber empayar pemuda

2 comments:

  1. Usir bangsat tokong keluar dari pulau pinang!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Sebab itu guan eng ni pi dah kena halau dari melaka sejak dulu sebab orang Melaka tahu guan eng ni memerintah untuk jadi kaya je bukan untuk rakyat...sekarang padan muka cina cina kat penang tu yang beri sokongan sangat kat Dap...sekarang tiap kali hujan mesti mereka yang ada rumah di bahagian pulau risau takut tanah runtuh atau banjir...mana tak hbis bukit yang memang sedikit kat pulau tu di botakkan

    ReplyDelete

Labels