Followers

Friday 20 May 2016

#PRKSungaiBesar Silap Haribulan Azmin Yang Tersungkur !


Ramai yang kata tindakan Azmin Ali sound PAS supaya jangan bertanding di kerusi Sungai Besar sebagai tindakan berani mati.Mana tidaknya kalau PAS berdegil juga dan masih tetap mahu bertanding di Sungai Besar maka wakil-wakil PAS yang kini berada dalam kerajaan negeri Selangor akan diusir keluar dari kerajaan Selangor aka di pecat !

Sejujurnya MMI tak terkejut pun sebab sejak dari awal lagi semua orang dah sedia maklum , PAS bukanlah sebahagian daripada Pakatan Harapan jadi tak timbul isu pecat memecat ni.

Cumanya MMI agak pelik apabila Pakatan Harapan tidak lagi menerima kehadiran PAS sebagai sebahagian daripada suku sakat mereka , kenapa wakil-wakil PAS masih lagi berada dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor ?

Jangan persoal tentang wakil tunggal PAS di Pulau Pinang sudah lah , wakil PAS tu nama ja PAS secara realitinya dia tu sudah menjadi sebahagian daripada pak angguk penjilat DAP yang cukup takut hilang kedudukan politik.

Pernah tak ampa semua fikir tentang perkara ni ?

Kalau secara profesionalnya Azmin selaku Menteri Besar perlu dan wajar sekali mengusir puak-puak PAS ni awal-awal lagi sebab PAS bukan Pakatan Harapan !

Oh sebab guna nama pembangkang ? Agak-agaklah bro tak ada maruah ka ?

Dari pengamatan MMI , kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Azmin Ali sebenarnya cukup bimbang kalau-kalau usul atau isu ini diketengahkan oleh puak-puak Pakatan Harapan sendiri.Sebab kalau itu berlaku maka kerajaan negeri Selangor goyang !

Dan yang lebih goyang lagi adalah PKR !

Jom tengok kedudukan kerusi di Selangor ,

DUN Selangor 56 kerusi

PAS (15) , PKR (13) , DAP (15) = 34 kerusi

BN (12) & Bebas (1)

So andai katalah bila dah terbentuk Pakatan Harapan ni dan semua parti politik yang bersama dalam pakatan tersebut berpegang kepada prinsip politik telus dan berani maka 15 kerusi dan 15 wakil PAS akan secara automatik terkeluar daripada gabungan untuk menubuhkan kerajaan negeri di bawah Pakatan Harapan.

Maka Pakatan Harapan hanya memiliki 28 kerusi , walaupun mereka masih boleh menubuhkan kerajaan negeri dengan jumlah kerusi tersebut ia perlu melihat kepada keputusan PAS sama ada menjadi 15 kerusi bersendirian atau menyokong pihak lain.

Kalaulah PAS selepas itu bersetuju untuk bersama dengan BN dan Bebas maka kerajaan Pakatan Harapan Selangor akan hilang majoriti kerana jumlah kerusi kedua-duanya adalah sama.

Jika itu berlaku pastinya keadaan politik di Selangor akan kacau bilau dan memungkinkan untuk Sultan Selangor campur tangan.

Cukup setakat tu , apa yang MMI mahu fokuskan adalah apabila melihat kepada semua diatas maka kita akan mendapat jawapan yang paling tepat !

Azmin tidak akan berani untuk bertindak ke tahap itu.

Sama ada PKR mahupun DAP yang begitu lantang menolak PAS hari ini , mereka tidak akan sesekali mengambil risiko tersebut kerana mereka tahu betapa bernilainya Selangor kepada Pakatan Harapan.

Malah MMI yakin silap-silap haribulan Azmin yang tersungkur ke bawah sebab DAP hanya menanti saat dan ketika yang sesuai untuk bertindak apatah lagi kerusi milik DAP jauh mengatasi kerusi milik PKR sendiri.

Yang pasti kerana semua itulah Azmin dilihat mengunakan pendekatan berlembut untuk memancing PAS agar kembali bersama dengan Pakatan Harapan walaupun DAP dan PAN melalak siang malam !

Akhir kalam walaupun DAP dan PAN melalak siang malam , puak-puak ni sikit pun tak pernah bersuara supaya semua wakil PAS dalam kerajaan negeri Selangor di usir daripada menjadi sebahagian pelengkap kerusi majoriti.

Nampak takkkkk ? Semua wayang !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels