Followers

Sunday 18 September 2016

Perkembangan Insiden #MH370


Banyak pihak pastinya ternanti-nanti perkembangan selanjutnya berkaitan insiden kehilangan pesawat MH370 yang telah menggemparkan seluruh dunia kira-kira 2 tahun yang lalu.

Tragedi penuh tragik ini bukan sahaja telah memberikan kesempatan kepada hampir seluruh warga Malaysia untuk sama-sama satu hati tetapi telah memberikan kita ruang untuk memikirkan betapa perpaduan dan keakraban dalam sebuah masyarakat itu cukup penting dan amat bernilai.

Tanpa memikirkan siapa mereka , bangsa dan agama semua yang punya hati dan perasaan pastinya akan terkesan.

MMI sejak pesawat MH370 dilaporkan hilang dan setelah gerakan besar-besaran dilakukan hasil daripada kerjasama negara-negara besar dunia tidak pernah berhenti mengharap agar segala usaha yang dilakukan selama ini memberikan kita jawapan di mana dan apakah sebenarnya yang berlaku.

Perkembangan terkini mengesahkan sejumlah 22 keping cebisan telah ditemui di sekitar pantai Afrika Selatan , Mozambique, Mauritius dan Tanzania yang berkaitan dengan pesawat MH370.

Dari jumlah itu 2 telah dikenalpasti dan sah milik pesawat malang itu , dan lagi 4 hampir sah untuk diumumkan.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pengesahan cebisan itu “flaperon” yang ditemui di Pulau Reunion pada bulan July tahun lalu dan “Flap” outboard yang di temui di Pulau Pemba di persisiran pantai Tanzania pada bulan Jun tahun ini , ada lah sangat penting untuk mengenal pasti bagaimana insiden malang itu boleh berlaku.


Pengesahan kedua penemuan itu tersangat penting kerana ia boleh mementukan tindakan selanjut nya untuk diambil oleh pihak kita selain mengkaji keadaan cebisan itu untuk menentukan apa sebenar nya telah terjadi kepada pesawat MH370 itu., kata Tiong Lai.

Liow juga turut berkata 4 lagi cebisan hampir pasti milik pesawat MH370 , namun selebihnya amat sukar untuk dikenal pasti kerana ketiadaan no serial dan juga maklumat pada cebisan itu.

Biro Keselamatan Pengangkutan Australia pula berkata berdasarkan paten drift yang dilihat ia telah menunjukkan selama ini pencarian adalah dikawasan yang betul.

“Itu sebabnya cebisan telah terjumpa di kawasan itu” kata wakil biro Australia itu.

Sambil itu beliau berkata lebih kurang 10,000 kaki persegi lagi kawasan yang belum di terokai dalam pencarian akan dijangka sempurna pada hujung tahun ini.

Sehingga hari ini jumlah kawasan pencarian telah merangkumi  120,000 kaki perkilometer.

Sudah hampir 2 tahun pencarian di mulakan dan dengan pertemuan yang sah maka konklusi mungkin boleh di buat sama ada pesawat temui kemalangan atau ia sebenarnya kecuaian manusia atau faktor faktor yang selama ini belum pernah terfikir.

MMI optimis apa jua yang berlaku terhadap pesawat malang MH370 akhirnya akan menemui jawapannya.

Cumanya kita harus bersedia untuk berdepan dengan sebarang keputusan memandangkan banyak faktor-faktor lain yang mungkin menjadi penyebabnya.

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels