Followers

Wednesday, 6 December 2017

1MDB Pastinya Mamat Ni Orang Tak Guna Bagi Puak PEMBANGANG !


Meskipun Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat (AS) telah memfailkan pelucut hak sivil ke atas aset yang didakwa mempunyai kaitan de­ngan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), tetapi tidak ada tindakan mahkamah diambil ke atas 1MDB di AS.

Seorang peguam berpengalaman di Mahkamah Agung AS, Tom Goldstein berkata, tuntutan sivil yang dibuat oleh DoJ itu hanya untuk menyiasat tentang dakwaan aset yang dibeku itu telah diperoleh menggunakan dana 1MDB.

“Tidak ada tindakan ke atas 1MDB, hanya terhadap aset yang didakwa diperoleh menggunakan dana 1MDB.

“Malah sehingga sekarang, terdapat sedikit sahaja aktiviti berkaitan dengan kes itu dan tiada siapa yang dinamakan sebagai sasaran jenayah,” katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan seorang pe­serta selepas menyampaikan ucapan sempena Litigasi Jenayah di AS, di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini hari ini.

DoJ pada Jun lalu mengemukakan saman sivil terbaharu untuk merampas tambahan aset AS$540 juta yang didakwa diperoleh de­ngan dana yang diselewengkan dari 1MDB.

Tuntutan itu ialah yang kedua diambil oleh DoJ selepas membuat tindakan sama pada tahun lalu melibatkan aset bernilai lebih AS$1 bilion.

Mengulas lanjut, Goldstein yang juga bekas pengajar ligitasi Mahkamah Agung di Sekolah Undang-undang Harvard dan Sekolah Undang-undang Stanford menjelaskan, tuntutan pelucutan hak oleh DoJ itu juga hanya me­nyasarkan aset-aset, bukan orang perseorangan.

“Sehingga sekarang pun, masih tiada cadangan daripada DOJ bahawa undang-undang AS dicabul oleh orang perseorangan di Malaysia atau sama ada kerajaan Malaysia terlibat.

“Tiada pendakwaan jenayah, tiada defendan jenayah, tiada sasaran jenayah yang diumumkan.

“Sebab itu mereka sangat berhati-hati dan tidak menamakan mana-mana individu dalam tuntutan sivil itu termasuklah perdana menteri atau sesiapa pun yang mempunyai kaitan dengan 1MDB,” ujarnya.

Ketika ditanya kepada siapa DoJ mahu kembalikan dana yang dibekukan itu, Goldstein memberitahu, perkara itu kini menjadi tanda tanya kepada DoJ kerana 1MDB telah menyatakan bahawa dana mereka tidak hilang sedangkan kes tersebut berdasarkan dana yang didakwa diseleweng daripada 1MDB dan dibuat oleh pengadu yang tidak mewakili 1MDB.

“DoJ kini menangguhkan tuntutan itu kerana meneruskannya mungkin membawa kesan buruk ke atas keupayaannya untuk menjalankan siasatan jenayah,” katanya.



Berita kat atas tu diulas oleh Utusan Online dan bila sebut Utusan Online puak-puak pembangang ni akan kata semua tu "buyers" sebab utusan pro UMNO.

MMI kata kalau hati dah hitam memang susah berlian pun dia nampak macam batu !

So terpulanglah dan video kat atas tu rasanya dah menjawab banyak jadi kepada puak-puak yang asyik dengan 1MDB ni usaha lagi dan kemukakan bukti atas tiap dakwaan yang ampa buat.

Jangan main petik-petik dan guna pentas politik untuk dapatkan kononnya kepercayaan rakyat sedangkan yang selama ni dok melangut depan pentas ampa tu bukan sokongan tetapi disebabkan hasutan dengan ramuan emosi yang penuh sifat dendam melampau.

Full stop MMI nak tumpu PAU2017 pula !

MMI

3 comments:

  1. Hello! Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.
    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. Kalau ada lah pihak luar yg nak menjajah malaysia tercinta ni mrk kena minta bantuan pembangkang sbb pembangkang bersedia utk memberi apa saja bantuan termasuklah rahsia negara asalkan negara ini hancur dan dpt ke tangan mrk.. Sbb kalau kita tgk indonesia ada 300juta rakyat dia tak penah pun kita tgk pembangkang kat sana menghina n memaki pemimpin negara mrk hatta cuba tanya indon buruh kontrak yg terpaksa menyabung nyawa dtg kemari utk sesuap nasi tu pun tak penah nak kondem pemimpin mrk.. Di malaysia yg paling kuat memaki pemimpin bkn dtg dr org2 miskin ttp dr org yg hidup mewah kaya raya cuba nak bercerita kos sara hidup. Aku cadangkan mrk cuba ceritakan kos sara hidup dimsia ni kpd bangla indon nepal mynmar vietnam negro dll yg cari mkn kat msia ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahdey nak berkuasa lagi krn lubuk emas anak..waris..kroni dan proksi makin tersekat.Sepatutnya umur dah lanjut dan anak2 dah kaya raya..berehatlah.Mgkin desakan mggila dpd kroni dan proksi yg pernah memberi kemewahan kpd anak dan waris membuta hati mahdey.
      Anwat nak berkuasa krn tahu nilainya kuasa tersebut dpd mahdey amat tinggi.Klu dah cuak bersumpah laknat isu seks luar tabiee dan zina..bersara jerlah dpd menipu rakyat.Umpama peribahasa..siakap senohong gelama ikan duri..bercakap bohong lama2 mencuri.
      Dapigs pula nak berkuasa agar anak beranak maharaja lim dpt jadikan malaysia spt penang dgn jual aset negeri dgn mndpt laba peribadi.Klu disiasat akaun luar negeri mgkin 7 keturunan tak mampu mghabiskannya.
      Maka itulah puncanya mrk berusaha dgn apa cara sekalipun utk memegang tampuk putra jaya biar dgn cara yg haram spt memfitnah sekalipun.
      Tak payah beretorik dgn klepetokutty dan selamatkan negara sedangkan hati mmg penyamun besar.
      Cukuplah bangsat2 tadi dijauhkan begitu juga dgn kuncu2 mrk.Biarlah mrk menyalak sampai mati jgn sampai memberi mrk peluang mggadai negara.

      Delete

Labels