Followers

Friday 23 December 2011

Mustafa Ali Bikin Panas - Beranikah PAS Pecat Hasan Ali ?


Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali mendakwa beliau mempunyai bukti untuk mengaitkan Pengerusi Hal Ehwal Agama Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali dengan agenda UMNO.

Sambil merujuk kepada satu pertemuan antara Hasan dan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa di sebuah hotel bersama sekurang-kurangnya tiga individu lain pada Ramadan lalu, Mustafa menegaskan, Hasan tidak boleh beranggapan pergerakan beliau tidak diketahui oleh pemimpin Pas lain.

Malah katanya, selain pertemuan itu, beliau juga mempunyai 'peristiwa' lain yang boleh mengaitkan Hasan dengan agenda UMNO.

"Saya mahu tanya apa yang dibincangkan pada pertemuan itu.

"Adakah ia berkaitan dengan politik atau ekonomi?

"Tapi saya tidak memaksa beliau untuk menjawab atau menafikannya.

"Terpulanglah kepada beliau," katanya pada sidang media di Bangunan Pas di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada desakan Hasan supaya beliau mengemukakan bukti bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia itu terperangkap dalam agenda UMNO yang mahu melemahkan parti tersebut.

Mustafa membuat kenyataan itu dengan merujuk kepada pelbagai kenyataan yang dibuat Hasan berhubung kontroversi yang melanda Pas ketika ini.

Ketika ditanya siapakah tiga individu lain yang turut serta dalam pertemuan itu, Mustafa bagaimanapun enggan mendedahkannya.

Malah, beliau juga menolak untuk mengulas lanjut ketika ditanya sama ada tiga individu itu adalah ahli perniagaan, ahli politik atau orang UMNO.

''Saya tidak akan mendedahkan lebih daripada itu, tetapi cukuplah untuk Hasan tahu bahawa kita (Pas) tahu pergerakan beliau," katanya.

Mustafa menambah, Hasan juga perlu mengetahui bahawa perjuangannya ketika ini tidak mendapat sokongan daripada mana-mana sayap parti.

Malah kata beliau, ahli di peringkat akar umbi juga tidak menyokong Hasan seperti mana yang didakwa beliau sebelum ini.

"Pada mesyuarat semalam, Dewan Ulama Pas dan Dewan Pemuda Pas Pusat telah menyatakan bahawa mereka tidak pernah berada di belakang Hasan," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Mustafa berkata, Hasan dan Nasharuddin serta Ketua Penerangan Pas Selangor, Saari Sungib akan dipanggil dalam satu mesyuarat khas bersama Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam masa terdekat.

Bagaimanapun, beliau menolak ketiga-tiga mereka dipanggil menghadap Jawatankuasa Disiplin Pas, sebaliknya menjelaskan ia hanyalah pertemuan biasa bagi mendapatkan penjelasan.

"Pertemuan itu juga akan diadakan secara berasingan," katanya.

Bercakap mengenai masa depan politik Hasan ekoran kontroversi itu, Mustafa berkata, beliau tidak berkeyakinan Hasan akan menyertai UMNO dan tidak pula beranggapan UMNO akan menerima Hasan.

Ini kerana kata beliau, dalam kedudukan Hasan ketika ini yang dilihat sedang 'diperangkap' UMNO, maka adalah menjadi kelebihan kepada UMNO untuk Hasan kekal di dalam Pas.

''Jika Hasan bercakap dari dalam Pas, orang (ahli-ahli Pas) akan percaya, tetapi jika Hasan menyertai UMNO dan menghentam Pas, ahli-ahli Pas tidak akan mempercayainya," kata beliau.

Mustafa menambah, dalam keadaan seperti ketika ini, adalah lebih baik untuk Hasan tidak lagi membuat sebarang kenyataan.


Malah, beliau turut menasihatkan Hasan supaya mencontohi sikap Nasharuddin yang memilih untuk menjauh daripada perangkap UMNO.

"Jika Hasan berhenti membuat kenyataan, maka pemimpin Pas lain juga tidak perlu menjawab, jadi kontroversi ini pun boleh berakhir,'' katanya.

Ditanya mengenai kedudukan Hasan sebagai calon pada Pilihan Raya Umum Ke-13, Mustafa berkata, tiada siapa pun ahli Pas ketika ini yang dapat memastikan akan terpilih menjadi calon atau sebaliknya.

Persoalannya sekarang beranikah PAS untuk memecat Hasan Ali ?

Sejak Datuk Dr Hassan Ali menghadiri Perhimpunan Sejuta Umat (HIMPUN), di Shah Alam baru-baru sudah ada suara-suara sinis dari kem liberal yang mahu Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Adat-Adat Melayu, Infrastuktur dan Kemudahan Awam Selangor itu diambil tindakan kononnya bertindak bersendirian dan membelakangkan polisi parti.

Datuk Seri Anwar Ibrahim melabelkan HIMPUN didalangi UMNO, walaupun tiada dikemukakan dengan sebarang bukti.

Di HIMPUN, Hassan tidak berucap, beliau hanya memimpin alunan zikir kepada Allah SWT.

Namun, kehadirannya itu sudah memberi makna besar dari segi bacaan politik dan sekaligus mengesahkan gelombang Kristianisasi yang sedang menular di Selangor.

Walaupun Anwar dan pimpinan pakatan pro-nya berusaha menafikan fakta itu, namun Hassan yang menjaga agama di Selangor lebih mengetahuinya.

Semalam, Hassan muncul lagi di TV3, dalam program Soal Jawab TV3 yang dikendalikan oleh Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial Media Prima Datuk Ahmad A. Talib.

Bagi Anwar, muncul di TV3 atau Utusan Malaysia, dinisbahkannya sebagai bersekongkol dengan UMNO. Itu justifikasi yang digunakan untuk menyingkirkan Datuk Zaid Ibrahim dari PKR. Tapi, itu pandangan Anwar, bagaimana pula dengan pandangan PAS dalam soal ini.

Agenda Murtad

Sekali lagi Hassan membangkitkan soal murtad di Selangor, satu negeri yang bertunjangkan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim.

“Kami mendapati (majlis) buka puasa yang berlaku lewat sejam. Terdapat pentas dan mereka memberikan ceramah mengenai Kristian. Semua warna malam itu ialah warna Kristian.” katanya yang merujuk kepada siasatan terhadap Damansara Utama Methodist Church(DUMC), Seksyen 13 Petaling Jaya pada 3 Ogos 2001.

“Apa yang berlaku di DUMC itu sedikit sahaja. A drop in the ocean“, katanya lagi.

Matlamat PAS Tersasar

Menurutnya perjuangan PAS sekarang sudah tersasar daripada landasan slogan Negara Islam dan Kepimpinan Ulama yang dilakukan oleh Presiden PAS sebelum ini.

“Saya menyertai PAS dari zaman (arwah) Dato’ Fadhil Noor. Saya adalah seorang dari sekular. Saya tertarik kepada ‘Kepimpinan Ulama’ itu dan kesederhanaan hidup oleh pemimpin PAS ketika itu.

“Keseluruhan perjuangan landasan, menurut pandangan golongan tertentu, telah tersasar. Masih ada (dalam parti) yang tidak selesa dengan shift (perubahan) yang berlaku. Mereka masih mahu PAS memartabatkan Islam”, katanya.

Beliau turut membandingkan komposisi jawatankuasa pusat parti semasa era slogan ‘Negara Islam’ dengan ‘Negara Kebajikan’.

Dahulu 65-70 peratus golongan ulama dan 30 peratus golongan profesional. Sekarang, 65 peratus golongan profesional berbanding golongan ulama yang kini hanya 35 peratus.

“Sudah berlaku perubahan kuantiti. Dahulu, 65-70 peratus ahli jawatankuasa pusat ialah dari golongan Ulama. Sekarang sudah berubah. Bukan dari komposisi pemimpin tetapi juga soal dasar. Perubahan juga berlaku kepada kualiti. Pertanyaan ramai ‘Ke mana arahnya parti’?” katanya.

Masa Depan Dalam PAS

Hassan berkata tindakan sesetengah pihak daripada partinya yang menentang perpaduan dan menggesa beliau keluar parti dianggap sebagai tindakan keterlaluan

“Saya nampak kenyataan yang sebegitu, pada saya agak keterlaluan mengenai hal perpaduan yang saya dan juga hal mengenai saya digugurkan itu.

“Tetapi bila dibawa kepada pintu terbuka, untuk bagi exit kepada kamu dan sebagainya. Saya rasa itu bukan jawapan yang baik, bukan jawapan yang matang untuk sebagai pemimpin yang matang”, katanya.

Menurutnya meskipun beliau sayang kepada partinya, tetapi masa depannya dalam parti tersebut bergantung kepada masa dan keadaan.

“Tapi apa pun, dalam hal tentang perjuangan ini, sebagaimana Datuk tahu saya dalam perjuangan, saya dalam parti saya buat sekian lamanya, dan saya sangat cinta, memang kasih kepada parti saya.

“Tetapi kita kena tengok keadaan, kena tengok masa, kena tengok suasana dan sebagainya.

“Sebab kita ni thinking person. Benda ini volunteer, benda ini bergerak, berubah semasa ke semasa dan sebagainya.

“Hanya Allah Subhanawa Taala sahaja dapat menentukan ke mana kaki saya, ke mana badan saya, ke mana pemikiran saya, di mana tubuh badan saya”, katanya.

MMI cuma mengharapkan yang terbaik untuk seluruh umat Melayu Islam dalam Malaysia.Selagi kita berusaha kearah kebaikan pastinya tuhan akan sentiasa bersama dengan kita.

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels