Followers

Monday 15 October 2012

KATAK ???


Tak dinafikan dalam negara seperti Malaysia , katak antara spesis binatang yang banyak kegunaannya walaupun ada sesetengahnya MMI sendiri tak boleh belah.Pasti semua setuju kalau MMI kata katak antara binatang yang sering menjadi bahan samada dari perkara yang berunsur lawak sehinggalah perkara eksotik malah kini ianya sudah mula mengambil tempat dalam dunia politik pula.Hehe macam-macam..

Seperti semua sedia maklum katak sering kali dikaitkan dengan hujan dan selalunya disebut kataklah yang kononnya bertanggungjawab memanggil hujan.Perkara tersebut sudah sebati dengan budaya orang-orang Melayu sejak dulu dan MMI antara anak-anak kecil yang pernah teruja dengan cerita-cerita perihal katak memanggil hujan.

Malah ingat-ingat lupa kalau tak silap MMI ada lagu-lagu tertentu yang pernah dinyanyikan dan ianya menceritakan perihal katak panggil hujan.Emm dah lupa dah..

Apa pun katak tetap meneruskan legasinya sehingga ke hari ini dan percaya atau tidak katak kini sudah semakin maju dan berjaya pula mengikuti peredaran masa dan zaman.Jika dulu katak hanya menjadi bahan lawak jenaka dan cerita-cerita berunsur nasihat kini ianya juga sudah mengusai dunia dan dimensi lain yang jauh berbeza dari katak pada masa dan satu ketika dulu.

Katak kini sudah sinonim dengan dunia politik.Satu kejayaan kepada seluruh legasi katak kerana bukan senang untuk spesis seperti ini mengambil tempat dalam dunia politik.Dalam masa yang sama katak juga sudah pun mempunyai wakil mereka dalam parti politik samada kerajaan mahupun pembangkang.

Lihat saja bagaimana katak-katak ini melompat sehinggakan manusia sendiri menjadi marah dengan tindakan mereka.MMI kadang-kadang ketawa sendiri melihat suasana ini namun itulah dunia politik kadang-kalanya menjadi kacau bilau hanya kerana beberapa ekor katak.

Banyak lagilah kalau nak diceritakan perihal katak ni cumanya ada satu cerita terbaru yang berlaku di Selangor bilamana isu air yang semakin membimbangkan telah mula sampai ke tahap kritikal.

Setakat entri ini ditulis diberitakan empangan takungan air di Selangor sudah pun mula mengering dan khabarnya kerana penggunaan air yang terlalu banyak maka menyebabkan jumlah kapasiti air dalam empangan tersebut semakin susut.

Dua bacaan paras air terkini yang diperolehi bagi dua empangan iaitu Empangan Sungai Selangor dan Empangan Sungai Tinggi sudah terbukti sedang mengalami penyusutan ketara walaupun belum lagi mencapai tahap kritikalnya.

Kita harap Khalid sendiri tidak keberatan untuk meluangkan masa melawat empangan tersebut. Bila Khalid melihat dengan mata kepalanya sendiri, pastinya senario semasa ini bakal menyebabkannya panik ataupun mungkin masalah gagapnya makin teruk.

Sudahlah sebahagian besar dari 34 loji rawatan air di seluruh negeri sekarang sedang beroperasi dan memproses air rawatan melebihi kapasiti maksima, tambah lagi dengan masalah takungan air mentah di empangan kian menyusut, mahu mereng Khalid dan anggota Exconya memikirkan alasan untuk meredakan kerunsingan rakyat Selangor.

Walaupun sudah mengetahui krisis air yang melanda bumi Selangor memerlukan perhatian serius semua pihak namun kerana sikap pemimpin Pakatan Haprak khususnya Khalid sebagai MB menjadikannya isu politik maka ianya mengenepikan usaha dan bantuan yang cuba dilakukan oleh kerajaan persekutuan bagi menangani masalah air yang pastinya melibatkan nasib rakyat di akar umbi.

Apakah rakyat dibela oleh kerajaan negeri pimpinan Pakatan Haprak ?

Kepada rakyat di Selangor jangan risau , Khalid kemungkinan akan mengadakan mesyuarat tergempar petang ini bagi membentangkan satu pelan strategik bagi menyelesaikan isu air ini.

Pelan tersebut mengandungi satu dokumen yang sangat penting bilamana Khalid akan mengarahkan kerajaan negeri untuk membuat pembelian KATAK secara besar-besaran untuk diletakkan disemua empangan dan sekitar bagi tujuan panggil hujan.

Beliau yakin dalam sedikit masa lagi pelan strategik ini bakal menampakkan hasilnya.

Oink oink oink berita baik kepada semua peminat dan pengumpul katak di Malaysia.hehehehe

Nak tahu apa maksud KATAK lagi satu ?

Khalid Akan Terus Abaikan Krisis air di Selangor kerana kepentingan politik !! 

Apa punya BANGANG!!

MMI.

No comments:

Post a Comment

Labels