Followers

Wednesday 17 July 2013

Duta Vatican City Mohon Maaf , Macam Tu Ja Ka ???


Duta Vatican City ke Malaysia Biskop Joseph Marino hari ini meminta maaf kepada rakyat Malaysia atas salah faham dan rasa kurang senang yang timbul susulan kenyataannya mengenai penggunaan kalimah Allah.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata duta itu menjelaskan tidak berniat untuk mencampuri hal ehwal dalaman Malaysia.

Marino dipanggil ke Wisma Putra pada 12 tengah hari, kata Anifah dalam kenyataan di sini.

Duta itu dilapor menyokong kempen gereja tempatan untuk menggunakan kalimah ‘Allah’ sebagai rujukan kepada ‘God’ dalam kalangan penganut Kristian.

Sokongan terbuka Marino itu menimbulkan rasa kurang senang beberapa pertubuhan Islam yang menyifatkan perbuatan berkenaan sebagai tidak sensitif serta menyinggung perasaan umat Islam dan rakyat Malaysia.

Pada pertemuan itu, Anifah menjelaskan kepada duta berkenaan bahawa kenyataannya telah menimbulkan kontroversi dan mencetuskan bantahan keras daripada orang ramai.

“Biskop Marino dinasihati supaya peka dengan sensitiviti agama di negara tuan rumah dan isu yang diulasnya itu masih pada peringkat Mahkamah Rayuan.

“Dalam hal ini Biskop Marino diminta berpegang kepada prinsip asas amalan diplomatik dan tidak campur tangan hal ehwal dalaman negara tuan rumah,” katanya.

Susulan pertemuan itu kedua-dua pihak bersetuju untuk bekerjasama lebih rapat bagi memperkukuhkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Holy See selain menggalakkan hubungan lebih akrab dalam kalangan semua agama, kata kenyataan tersebut.

Komen MMI lagi sekali puak-puak ni mohon maaf setelah puas menghina dan kita sekali lagi memaafkan dan kemudiannya melepaskan.Sampai bila ???

Baca juga kupasan oleh blogger Dr MiM 

MMI

2 comments:

  1. Teruskan dengan mengusir manusia yang mempersendakan agama Islam. Mengapa begitu mudah menerima kemaafan atas perbuatan yang disengajakan.

    ReplyDelete
  2. hantar balik je..

    buat peringatan utk org lain

    ReplyDelete

Labels