Followers

Wednesday 29 June 2016

Guan Eng Di TAHAN SPRM !!!


Ketua Menteri Pulau Pinang , Lim Guan Eng di tahan oleh sepasukan anggota SPRM petang tadi sebaik beliau selesai mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di pejabat beliau di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar).

Berita yang sebenarnya ditunggu-tunggu memandangkan kaki putar belit ini sudah terlalu banyak onarnya dengan warga Pulau Mutiara.


Sebelum itu dipercayai penahanan ini berpunca daripada siasatan oleh pihak SPRM terhadap laporan berlakunya unsur rasuah terhadap proses pembelian banglo terlajak murahnya.

Dalam masa yang sama Phang Li Khoon , pemilik dan penjual banglo turut ditahan oleh SPRM dan kedua-duanya (Guan Eng & Phang Li Khoon) diberitakan akan dihadapkan ke mahkamah awal pagi esok.

Untuk rekod , pada Mac lalu Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahya telah membuat satu kenyataan di Dewan Rakyat betapa proses pembelian sebuah banglo di Jalan Pirnhorn oleh Ketua Menteri Pulau Pinang dengan harga di bawah pasaran dan mengaitkannya dengan penjualan tanah kerajaan negeri di Taman Manggis kepada sebuah syarikat pemaju swasta sebagai sesuatu yang menimbulkan keraguan.

Rentetan itu pelbagai pihak tampil membuat puluhan laporan polis supaya satu siasatan segera dilakukan.

Guan Eng sebelum ini telah diminta hadir ke pejabat SPRM bagi memberikan keterangan dan tidak di tahan.

Semenjak itu Guan Eng dan konco-konco DAP telah menafikan tiap tuduhan yang dilemparkan termasuklah cubaan drama minggu ini apabila Guan Eng menjemput Datuk Shabudin untuk minum kopi bersama beliau di Komtar.

Untuk rekod , Menteri Besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo sebelum ini telah dipenjarakan selama 1 tahun bagi kesalahan yang sama dan berdasarkan sumber menurut kanun keseksaan , membeli hartanah di bawah nilai pasaran dianggap sebagai satu kesalahan bagi seorang penjawat awam.

So dalam kes Guan Eng ni nampaknya samalah ... Sabar kita tunggu tengok apa nak jadi !!!

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels