Followers

Friday 16 December 2016

DASYAT Skandal Demi Skandal ! Guan Eng Tunggu Apa Lagi ?


Tak pastilah sama ada si Ketua Menteri Pulau Pinang ni bermuka tebal atau bebal sebab dah terlalu banyak perkara-perkara mungkar didedahkan kepada umum.Kalau MMI nak senaraikan satu persatu kerja buat si Guan Eng ni rasanya berkajang muka surat tetapi cukuplah dengan MMI nyatakan serba sedikit selebihnya ampa semua boleh baca dalam artikel-artikel MMI sebelum ni.

Kalau kita “review” balik sejak rejim DAP mengambil alih pentadbiran kerajaan Pulau Pinang daripada Barisan Nasional pada 2008 yang lalu , perkara pertama sekali yang berlaku dan menelanjangkan siapa sebenarnya DAP ni adalah isu membabitkan pemansuhan tol Sungai Nyior.

Sebelum menang bukan main lagi siap berdemo di tol tapi bila dah menang dan rakyat mula mempersoalkan tentang janji maka DAP dengan cukup ego menjawab ianya tidak dapat dilakukan kerana melibatkan kerajaan persekutuan.

Bab perjanjian syarikat-syarikat konsesi tol ni MMI rasa tak perlu di terangkan panjang lebar , ampa boleh tinjau-tinjau dalam carian google bab ni cuma MMI suka nak maklumkan kerajaan di bawah pimpinan YAB Datuk Seri Mohd Najib sentiasa mengambil berat tentang perkara ni dan sebab tulah ada kadar tol yang tidak dinaikkan sebab kerajaan punya pelan melalui rundingan dengan syarikat-syarikat terbabit.

Apa pun isunya mudah ! Kalau benar kerajaan DAP pimpinan Guan Eng nak membantu rakyat dan dalam kes tol Sungai Nyior mereka boleh sahaja sekurang-kurangnya membayar pihak syarikat konsesi terlibat menggunakan dana kerajaan negeri , paling tidak rakyat akan mendapat tol percuma atau pembayaran yang lebih murah.

Jangan spin isu kononnya kita mampu itu kita mampu ini ! Akhirnya pembohongan semata-mata.

Selesai bab tol , DAP mula pasang teropong dan mereka mula meneropong kawasan-kawasan yang kebanyakkannya didiami oleh orang-orang Melayu dan India.Mereka selidik dan cari alasan kemudian berlakulah pembersihan kampung-kampung sehinggakan kampung yang didiami oleh mereka yang menjadi penyokong DAP sewaktu pilihanraya 2008 pun diranapkan.

Dah selesa sikit , kerajaan di bawah DAP ni mula zip mulut-mulut orang Melayu dan India yang berada dalam pentadbiran kerajaan negeri.Mereka-mereka ini walaupun mengaku sebagai pemimpin dan wakil rakyat tetapi hakikatnya tidak mampu berbuat apa-apa sebaliknya hanya boneka semata-mata.

Tak percaya ? Jangan lupa tentang tindakan demi tindakan bersifat “double standard” terhadap para peniaga kecil-kecilan ! Pihak berkuasa bukan sahaja meranapkan gerai-gerai tetapi merampas barangan peniaga sehingga ada diantaranya telah mencetuskan ketegangan kedua-dua pihak terlibat.

Yang sebangsa dengan DAP ? Bukan sahaja dapat terus menjalankan perniagaan tetapi diberikan pula keistimewaan sampai ke tahap tutup jalan semata-mata nak bagi puak-puak ni berniaga.

Pemimpin dalam pentadbiran kerajaan DAP yang melihat bangsa mereka dianiaya tanpa sedikit pun pelan untuk membantu kumpulan ini hanya memekakkan telinga dan membutakan mata masing-masing.

Sebab ? Bimbang hilang kedudukan !

Oleh kerana itu maka DAP mula menyusun gerak , mereka tidak mahu lagi melihat perkara-perkara kecil yang tidak menguntungkan.Kali ini mereka mahukan sesuatu yang lebih impaknya bukan semata-mata keuntungan politik tetapi keuntungan yang boleh di mamah oleh seluruh generasi mereka.

Disaat inilah bermacam projek mega dan mewah dibawa masuk tanpa mengambil peduli rungutan warga marhain tentang keperluan rumah mampu milik.Habis segala pesisir pantai ditambak , bukit bukau ditarah , banjir kilat yang berlaku hanya dianggap sebagai permainan alam.

Guan Eng pernah menyebut dalam satu kenyataannya kalau tak ada hujan maka tak ada banjir ! Begitu mudahnya si ketua menteri ini mengulas tanpa sedikit pun desakan daripada kalangan pimpinan yang berada dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Sial memang sial puak-puak ni !

Rentetan daripada semua itulah akhirnya kerajaan DAP Pulau Pinang begitu terkinja-kinja untuk membina terowong dasar laut yang kemudiannya bertukar kepada pembinaan jambatan ke tiga.Habis semua pihak dibohongnya termasuklah berbohong kepada rakyat kononnya pelan pembinaan tersebut telah dikemukakan kepada kementerian terlibat.

Sekali lagi punya sial puak-puak ni !

Apa pun kita percaya kepada ketentuanNYA selagi mana kita berusaha untuk mencegah kemungkaran pasti diakhirnya kejayaan itu pasti.

Kerana usaha inilah MMI yakin Guan Eng dengan egonya terlupa bahawa setiap gerak dan tindak tanduknya menjadi perhatian banyak pihak.Kerana kelalaian inilah akhirnya ketua menteri ini bakal dihadapkan ke mahkamah pada Mac 2017 nanti kerana disabitkan dengan pertuduhan salah guna kuasa dan rasuah.

Sejak dari itu suasananya tidak lagi semacam dulu , Guan Eng tidak lagi senang duduk !

Rakyat Pulau Pinang terdiri daripada semua kaum sudah mula mendesak supaya ketua menteri ini segera meletakkan jawatannya termasuklah desakan daripada ahli DAP sendiri.Wakil-wakil DAP dalam DUN Pulau Pinang turut sama mendesak supaya Guan Eng meletakkan jawatannya kerana ketua menteri ini sudah tidak lagi mempunyai integriti untuk terus memimpin Pulau Pinang.

Walaupun Guan Eng dan konco-konconya sedang bermati-matian untuk menyelamatkan karier politik anak kesayangan Kit Siang ini , situasinya semakin kritikal !

Pendedahan terkini daripada ahli DAP bernama Roger Teoh cukup menggemparkan !

Roger Teoh bertindak meletakkan jawatannya daripada DAP dengan alasan tidak tahan dengan begitu banyak skandal mengenai projek mega bernilai RM46 bilion.

Dalam kenyataannya beliau menyebut tentang projek terowong Pulau Pinang , kajian kebolehlaksanaan bagi projek Penang Transport Master Plan (PTMP) juga dilakukan oleh kontraktor yang sama yang dianugerahkan projek tersebut.Selain daripada itu projek tersebut juga mempunyai unjuran yang tidak realistik yang bermaksud daya maju projek itu akan menjadi satu persoalan.

Beliau mendedahkan Ketua Pegawai Eksekutif kontraktor utama sendiri tidak tahu menahu tentang kenaikan kos sedangkan kerajaan DAP berkata kos telah meningkat daripada RM27 bilion kepada RM46 bilion.

Manakala kerajaan DAP berkata antara langkah yang akan diambil bagi menampung kenaikan kos tersebut adalah dengan membuat pinjaman daripada bank-bank.

Lebih teruk lagi , Roger mengakui sesiapa yang cuba mempersoalkan tentang projek mega ini , parti dan kerajaan DAP Pulau Pinang akan menyerang mereka tanpa belas kasihan walaupun mereka itu adalah ahli DAP atau sekutunya.

Roger seorang lepasan ijazah PHD yang sebelum ini menuntut di Centre for Transport Studies , Imperial College London telah meletakkan jawatannya selepas beberapa cubaan untuk membawa isu ini secara dalaman tetapi tidak Berjaya.

Antara ungkapannya “Saya bukan “Yes Man” dan skandal PTMP tanpa penjelasan yang jelas daripada kerajaan negeri Pulau Pinang itu bertentangan dengan prinsip saya menyertai DAP iaitu kearah membina Malaysia yang lebih baik.”

Lihatlah bagaimana DAP menyusun taktik mereka , memperbodohkan pengikut-pengikutnya dan bertindak balas terhadap sesiapa jua yang cuba mempertikaikan tindakan yang dilakukan.

Dalam hal ini kerajaan DAP khususnya Guan Eng perlu bertanggungjawab memandangkan banyak perkara tidak dijelaskan khususnya berkaitan kos projek PTMP yang kini bernilai RM46 bilion meningkat sebanyak RM19 bilion daripada kos awal ?

Malahan tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang yang jelas mengatakan kemungkinan akan membuat pinjaman daripada bank-bank untuk membiayai kos pembinaan PTMP dilihat sudah memasuki fasa yang serius.

Bagaimana sebuah kerajaan negeri yang mengaku hebat dalam menguruskan ekonominya dan mempunyai kedudukan kewangan yang jauh lebih baik daripada kerajaan persekutuan sendiri boleh bertindak untuk mendapatkan pinjaman bank bagi menyelesaikan isu PTMP ?

Sedarkah kerajaan DAP Pulau Pinang kesan terhadap tindakan tersebut bakal memberikan impak kepada kedudukan kewangan kerajaan negeri seterusnya akan menyebabkan rakyat Pulau Pinang yang terpaksa menanggungnya ?

Jika hal melibatkan fitnah terhadap 1MDB di heret oleh pembangkang termasuklah DAP sendiri untuk dijadikan sebagai KONONNYA perjuangan membela rakyat , bukankah tindakan kerajaan DAP yang jelas bukan fitnah ini (membuat pinjaman bank bagi membiayai kos pembinaan PTMP yang meningkat ke RM46 Bilion) tidak akan membebankan RAKYAT ?

Sudah-sudahlah , Guan Eng perlu segera meletakkan jawatan dan seluruh pimpinan DAP khususnya di Pulau Pinang perlu bertindak pantas HALAU anak Kit Siang ini jauh-jauh sekiranya benar kamu adalah parti yang berjuang untuk membina Malaysia yang lebih baik !

Jika tidak RAKYAT perlu bangkit dan HALAU DAP pada PRU14 nanti !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels