Followers

Sunday 24 December 2017

Pindah Milik Tanah Felda Siapa Dalangnya ? Part 2


Tuduhan sudah pun dilemparkan terhadap kerajaan kerana Felda diberitakan boleh kehilangan pegangannya ke atas tanah di Jalan Semarak bernilai RM270 juta.

Soalnya apakah ianya benar ? 

Perkara pertama yang harus kita berikan tumpuan adalah ketegasan dan pendirian Felda dalam isu terlibat ! Ini penting kerana ia bakal menetukan sejauh mana isu ini akan berakhir.

Makanya kita perlu berpegang kepada pendirian Felda hari ini bahawa keputusan ketika ini adalah untuk menuntut semula keempat-empat lot tanah bernilai RM270 juta yang kini dimiliki oleh sebuah syarikat swasta.

SELESAI ! Keputusan yang pastinya tidak akan berubah memandangkan tindakan demi tindakan sudah pun diambil oleh Pengerusi Felda sendiri Tan Sri Shahrir Abdul Samad kerana percaya bahawa berlakunya PENIPUAN dalam proses pertukaran hak milik tanah di Jalan Semarak.

Tapi MMI yakin ramai lagi yang belum berpuas hati sebab persoalan tentang kenapa semua ini boleh berlaku sedangkan kita punya mereka-mereka yang dilantik untuk menjaga Felda dan bla bla bla sampailah ke tahap hak rakyat dan lain-lain.

Ok MMI sambung, Masih lagi berkisar kepada perkara pokok Felda sedang dan telah berusaha untuk menuntut kembali tanah-tanah terlibat dan laporan telah dibuat kepada pihak berkuasa kerana dipercayai berlakunya PENIPUAN !

Jelas dan kini kita perlu merujuk kepada bagaimana penipuan terhadap tanah-tanah ini dilakukan !

Apakah ianya dilakukan oleh kalangan mereka yang bertaraf menteri ? atau ianya dilakukan oleh kalangan mereka yang punya kedudukan tertinggi dalam Felda ? Atau ianya dilakukan oleh kalangan mereka yang terlibat secara langsung dalam Felda atau ianya dilakukan oleh mereka yang terlibat secara tidak langsung dalam Felda ?

Apa yang MMI perhatikan adalah ianya merujuk kepada tindakan yang dilakukan oleh syarikat yang dilantik oleh anak syarikat Felda, Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC) yang melantik Synergy Prominade Sdn Bhd sebuah syarikat tempatan sebagai pemaju utama.

Synergy Prominade Sdn Bhd, syarikat pemaju yang diberi kuasa wakil penuh (PA-full power of attorney) itu telah menjual tanah tersebut kepada pihak mereka sendiri.

Menurut Shahrir "Sebagai pemegang PA, syarikat itu jual tanah kepada diri sendiri dengan jumlah nilai yang disebut itu, wakil FELDA tiada yang tandatangan (dokumen penjualan), dia jual sendiri kepada pihak dia," katanya."

Apabila situasi sebegini berlaku maka hampir pasti penipuan ini akan mengambil masa untuk dikesan dan setelah ianya dikesan maka Felda telah melaporkan kepada polis pada  12 Disember lalu apabila percaya berlaku penipuan dalam proses pertukaran hak milik tanah di Jalan Semarak.

Felda juga sudah memaklumkan pihaknya juga akan mengambil tindakan sivil kepada syarikat swasta berkenaan kerana dipercayai menyalahgunakan kuasa.

Selain itu, Felda akan menukar status kaveat persendirian yang didaftarkan pada 14 April lalu kepada kaveat pendaftar untuk mengukuhkan penguasaan pemilikan terhadap tanah itu.

Malah keputusan sudah dibuat waima apa jua yang berlaku Felda akan memastikan hak milik tanah tersebut akan dikembalikan kepada Felda.

Rasanya jelas tapi MMI percaya masih ada lagi yang kurang berpuas hati sebab tak melibatkan nama-nama pemimpin macam Najib Razak, Isa Samad dan bla bla bla ... Ok kita sambung ....

Apa jua yang berlaku dalam Felda, kita tidak dapat menafikan bahawa ianya (Felda) wujud hasil daripada parti UMNO dan kerajaan BN bukannya direalisasikan daripada mana-mana parti pembangkang yang wujud pada hari ini.

Malahan parti-parti pembangkang yang hampir saban hari menyalak itu sampai ke hari ini tak ada pula pelan atau kaedah yang hampir sama dibuat untuk membantu rakyat Malaysia khususnya orang-orang Melayu seperti mana yang berlaku apabila Felda diwujudkan.

Jadi makna kata lebih banyak sembang dan kritik makanya memudahkan penjelasan seterusnya, Najib Razak selaku Perdana Menteri sudah pun dimaklumkan dan semua tindakan yang telah diambil oleh Felda telah pun berjalan.

Perdana Menteri tidak terlibat sama sekali dalam proses penipuan ini JELAS !

Oleh yang demikian siapa perlu dipertanggungjawabkan ?

Apakah Isa Samad perlu bertanggungjawab memandangkan beliau adalah Pengerusi Felda di waktu isu ini berlaku ?

MMI kata tak perlu risau sebab laporan kepada pihak berkuasa sudah pun dibuat dan sekiranya siasatan itu memerlukan Isa Samad di panggil untuk mendapatkan keterangan maka pihak berkuasa mempunyai kuasa untuk melakukannya.

Bahkan Isa Samad sendiri sudah pun membuat kenyataan beliau akan memberikan kerjasama dengan polis berhubung isu tanah FELDA di Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun beliau berkata, setakat ini polis masih belum menghubunginya untuk mendapatkan sebarang kenyataan, selepas Pengerusi FELDA, Tan Sri Shahrir Abdul Samad membuat laporan polis.

"Setakat ini polis belum panggil saya, biar polis jalankan tugas. Tetapi jika polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) panggil, saya bersedia memberi kerjasama.

Begitu juga respon dari Pemuda UMNO melalui Naib Ketuanya, Khairul Azwan Harun yang berkata, jika betul wujud unsur penyelewengan dalam isu berkenaan, dalang yang terlibat tidak akan terlepas daripada tindakan undang-undang.

"Kita beri kepercayaan sepenuhnya kepada pihak polis dan berharap ia akan diselesaikan secara segera kerana ia tidak sihat untuk Felda serta kerajaan."

So apa lagi yang kurang ?

Sudah tentulah ada dalang disebalik apa yang berlaku, siapa pemilik syarikat Synergy Prominade Sdn Bhd ?

Disinilah yang perlu kita fokuskan, siapa mereka-mereka ini ? 

Untuk itu perlulah kiranya kita bersabar kerana ianya masih dalam siasatan pihak berkuasa !

Ada lagi ?? 

Sudah-sudahlah nak main persepsi tu, sebab dalam isu Lim Guan Eng pun kita masih nantikan tindakan dan keputusan mahkamah, lainlah kalau si Lim Guan Eng ni letak jawatan bila ada tuduhan ye tak ?

MMI

Rujukan ;



No comments:

Post a Comment

Labels