Followers

Sunday 26 March 2017

Penyelewengan SMUE , BN Selangor Lancar "OPS YAWAS"


Barisan Nasional (BN) Selangor melancarkan ‘Ops Yawas’ bertujuan mengajak semua pihak di Selangor membuat laporan kepada pihak berkuasa berhubung dakwaan berlaku penyelewengan dana Skim Mesra Usia Emas (SMUE) oleh kerajaan Selangor.

Pengerusinya Tan Sri Noh Omar berkata pihaknya menerima banyak aduan daripada orang ramai yang tidak berpuas hati tentang pengurusan dana SMUE hingga ramai yang belum menerima dana khairat kematian di bawah skim itu.

“Dana itu dilaporkan tidak diberikan kepada rakyat Selangor mengikut jumlah yang ditentukan iaitu RM2,500 seorang untuk khairat kematian,” katanya dalam satu kenyataan media baru-baru ini.

Apa sudah jadi Azmin ? Sebelum ni bukan main sindir orang sana sini sekarang isu membabitkan kerajaan negeri Selangor sendiri ! 

Sebelum ni MMI dah siarkan artikel berkenaan DANA YAWAS ni membabitkan si Teresa Kok tu yang suka cakap berbelit-belit.

Ahli Parlimen DAP dari Seputeh itu akhirnya mengaku bahawa beliau menerima dana di bawah SMUE yang disalurkan melalui YAWAS sedangkan sebelumnya Teresa bermati-matian kata dia hanya menerima dana daripada kerajaan negeri Selangor.


Pengakuan itu hadir apabila Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Seri Irmohizam Ibrahim memetik nama Teresa Kok yang dikaitkan dengan isu dana Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS), Ahli Parlimen DAP Seputeh itu segera bangkit untuk menafikannya.

Irmohizam kemudiannya membacakan fakta surat di Perbendaharaan Selangor bertarikh 13 Disember 2013 kepada Pengurus Cawangan Ambank untuk memohon membuka akaun bagi Skim Mesra Usia Emas (SMUE) iaitu antara program bawah YAWAS atas nama sembilan Ahli Parlimen pembangkang di sekitar Kuala Lumpur membabitkan jumlah RM10 juta.

Sekali lagi Teresa Kok bangun, ketika itu Ahli Parlimen Seputeh Kuala Lumpur itu seolah-olah mengesahkan bahawa dia telah menerima dana YAWAS itu sepertimana yang didakwa Datuk Jamal Yunus sebelum ini.

“Apa salah ? ” soal Teresa. “Sejak penggal yang lepas, Kerajaan Selangor telah beri hak (dana YAWAS) kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat di Kuala Lumpur untuk menguruskan SMUE kerana ramai warga Selangor duduk di Kuala Lumpur…”tambahnya lagi.Baca seterusnya  

OPS YAWAS


Menurut Tan Sri Noh Omar hasil maklumat dan bukti yang diterima melalui “Ops Yawas” akan disalurkan kepada pihak berkuasa khususnya polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membolehkan siasatan dibuat.

Noh juga mendakwa berdasarkan maklumat yang diperolehi, penyelewengan berlaku di banyak kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan sehubungan itu wajar untuk kerajaan Selangor tampil memberi penjelasan berhubung perkara itu.

Ops Yawas akan dibuat di semua DUN Selangor dan digerakkan secara berperingkat kata beliau.

Difahamkan, nama penerima sudah didaftarkan, dana khairat kematian Skim Mesra Usia Emas (SMUE) telah dikeluarkan oleh wakil rakyat yang diberi kuasa memegang kad pengeluaran wang automatik (ATM) tetapi duit yang dijanjikan tidak kunjung tiba kepada waris si mati.

Bukan setakat itu, had RM1,000 bagi setiap kali pengeluaran juga tidak dipatuhi apabila wakil rakyat dikesan mengeluarkan maksimum RM5,000 sehari dan proses tersebut dibuat berterusan menyebabkan jumlah RM10,000 yang diperuntukkan habis dalam masa dua hari sahaja, sebelum kembali disalurkan pada hari ketiga.

Tambah mengejutkan, pengeluaran tidak hanya dibuat di Selangor tetapi turut dikesan di Sabah dan Pulau Pinang, walaupun jelas dalam syarat SMUE, wang hanya boleh dikeluarkan di negeri ini sahaja, selain mereka yang memiliki kod kad pengenalan 14 juga diberikan dana tersebut biar pun tiada kena mengena dengan Selangor.

“Kita sudah mendapat bukti lengkap dalam bentuk dokumen mengenai penyelewe­ngan SMUE ini, wakil rakyat yang diberikan kad ATM dikesan mengeluarkan RM5,000, esok keluarkan lagi RM5,000 dan lusa disalurkan semula RM10,000 tetapi senarai yang patut terima duit tidak terima khairat itu, ia berlaku di semua kawasan.

“Saya tengok bukti memang jelas, kita ada nama orang yang terima, kita ada nombor kad pengenalan dia, kita ada alamat dia, kita tahu berapa dia dapat, jadi kita putuskan Ops Yawas bagi mendedahkan segala penyelewengan ini,” katanya.

Wow ! Bayangkan kalau isu ini membabitkan wakil-wakil dari UMNO dan BN ? Pasti di canainya puak-puak ni sampai lunyai tapi dalam hal ini Menteri Besar sendiri diam seribu bahasa sebaliknya boleh pula disarankan supaya pihak SPRM yang siasat.

Ya memang betul SPRM adalah badan yang tepat untuk menyiasat salah laku ini , tapi kenapa Azmin diam ? Cakaplah sikit , ulaslah atau bawalah benda ni atas pentas Pakatan Haprak tu !

Lolongkan kepada rakyat sebab isu ini merujuk kepada salah laku dan penyelewengan DANA !!!!!

Bila dah tersepit macam ni SPRM juga yang dicari sedangkan sebelum ni agensi-agensi inilah yang sering jadi mangsa tohmahan kononnya agen kerajaan !

Halo Azmin , ini melibatkan wang khairat kematian bro ! Jangan main-main , You sebagai Menteri Besar bertanggungjawab sepenuhnya !!!!!

Psst MMI tengok Ops Yawas boleh bikin ini Menteri Besar masuk dalam beb ..... Kita tunggu pendedahannya !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels