Followers

Friday 21 April 2017

Cubaan Menyerang PERDA Hanya Tindakan Manipulasi Guan Eng !


Semua orang sebenarnya dah tahu betapa marah dan geramnya Guan Eng terhadap Ahli Parlimen Tasek Gelugor , YB Datuk Shabudin Yahya memandangkan kerana orang inilah akhirnya Ketua Menteri Pulau Pinang dari DAP itu berdepan dengan pertuduhan di mahkamah.

Walaupun pada peringkat awalnya Guan Eng dilihat masih lagi mampu tersenyum dan mempelawa pula Ahli Parlimen Tasek Gelugor untuk minum kopi bersama beliau di Komtar , akhirnya Guan Eng terpaksa menyimpan amarahnya sebab pelawaannya tidak di layan.

Tapi kena ingat jenis manusia macam ni dia tak akan lepas macam tu ja , dia akan cari dan tunggu peluang untuk balas balik dan barangkali kerana dendam itu juga akhirnya Guan Eng cuba menjadikan PERDA sebagai sasarannya.

Guan Eng mula pertikai dan persoalkan tentang isu membabitkan tanah milik PERDA yang dimomokkan sebagai kerugian bernilai RM15.2 juta !

Mak aiii banyak tu ... So apa jadi ???

Guan Eng lupa beb ! Dia lupa apa yang bangkitkan tu dah di jawab oleh PERDA setahun yang dulu hadoiii punya nak spin .... 

Kenyataan yang disiarkan pada tarikh 17 April 2017 itu membangkitkan persoalan berbunyi Lebih Setahun, PERDA Masih Tidak Jawab Dalam Skandal Kerugian RM15.2 Juta Dalam Penjualan Tanah Tanpa Tender Terbuka Dan Mengapa Hanya Memohon Membina 27 Buah Rumah Kedai Dan Tidak Ada Sebuah Pun Rumah Kos Rendah? 

Walaubagaimanapun isu yang dibangkitkan oleh Lim Guan Eng itu dilihat banyak pihak sebagai satu lagi tindakan terdesak daripada pemimpin DAP itu untuk menyerang Ahli Parlimen Tasek Gelugor , YB Datuk Shabudin Yahya memandangkan banyak pendedahan membabitkan kelemahan dan kepincangan kerajaan negeri Pulau Pinang telah didedahkan oleh YB Datuk Shabudin sehingga Lim Guan Eng dihadapkan ke mahkamah dengan pertuduhan rasuah dan salah guna kuasa.

Lim Guan Eng barangkali sengaja atau terlupa bahawa persoalan terbabit sudah pun dijawab oleh PERDA setahun yang lalu bertarikh 1 April 2016 yang disiarkan oleh akhbar Berita Harian.

Dalam kenyataan itu Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA) , membidas kenyataan Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang mendakwa agensi itu menjual tanah di Tok Keramat, Seberang Prai Selatan (SPS), bawah harga pasaran. 

Pengerusi PERDA, Datuk Shabudin Yahaya, berkata Guan Eng terlalu terburu-buru dalam isu itu, serta dinasihatkan supaya melihat perkara berkenaan dalam skop lebih luas dan bukan hanya membuat perbandingan harga semata-mata. 

Shabudin berkata, tanah berkenaan dipecah kepada beberapa lot kecil sebanyak 240 lot yang diluluskan dalam Pelan Kebenaran Merancang untuk membina rumah kos rendah pada 1988. 

"Projek pembangunan ini sudah terbengkalai sejak 30 tahun lalu kerana masalah mendapan. Malah, sebanyak 107 rumah fasa 1 yang sudah dibina di terpaksa dirobohkan," katanya.

Beliau berkata, selepas membuat kos analisa keuntungan, projek ini dilihat sebagai liabiliti untuk dibangunkan yang mana PERDA akan menanggung kerugian sebanyak RM10 juta jika diteruskan. 

"PERDA memutuskan bahawa hasil jualan tanah itu hendaklah digunakan untuk membeli tanah ganti di dalam kawasan SPS dan terkini kami sudah pun berurusan untuk membeli sebidang tanah berkeluasan 4.8 hektar untuk membina lebih banyak rumah kos rendah," katanya. 

Mengulas lanjut, Shabudin berkata, PERDA sedia maklum mengenai mengenai nilai semasa tanah berkenaan, tetapi nilai semasa didakwa Guan Eng itu adalah nilai sekitar. 

Justeru, PERDA menjual tanah ini dengan meletakkan syarat kepada pemaju supaya membangunkan lebih banyak rumah kos rendah dan mampu milik berharga RM42,000 hingga RM72,000 selain tidak boleh melebihi RM200,000. 

"Oleh itu hendaklah difahami bahawa nilaian keuntungan RM15 juta yang sepatutnya diperoleh PERDA diagihkan faedahnya kepada 250 pembeli melalui harga jualan rumah yang jauh lebih rendah. Tindakan itu selari dengan peranan PERDA untuk membantu rakyat dan bukan untuk mengaut keuntungan" katanya. Seterusnya

Sekarang MMI tengok isu ni dah di "passing" kepada sahabat DAP yang sekarang ni sedang terintai-intai kawasan sebab nak bertanding masa PRU14 nanti.

Puak-puak ni dah mula menyalak dah , punya seronok dok jaja tapi BUKTI haprak langsung tak ada ... 

Spesis Sotong jugalah lebih banyak bercakap dari buat kerja dan kerana itu Guan Eng tak perlu sibuk-sibuk sangat tentang PERDA sebab badan ini jauh lebih profesional daripada kerajaan DAP Pulau Pinang.

Bagi elok kerajaan negeri dulu lah kot .... Yang bunga tu pun rasanya eloklah pebetoilah dulu diri tu sebelum bercakap bab orang.

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels