Followers

Friday, 30 November 2012

NURUL Tak Nak SAMAN Ker ??


Lama tak dengar cerita pasal artis sorang ni ? Apa hal dia sekarang ni ? Kalau dulu masa dengan Ajai selalu jugalah tengok di tv berduet bagai tapi sekarang nampaknya dah menyepi sikit dari dunia hiburan ni.Cuma setakat entri ini ditulis tak lah pula MMI dengar beliau nak join si Abby tu sertai PAS ! hehe..

Oklah sebenarnya entri kali ni MMI nak cerita pasai si Nurul yang lagi sorang tu !! Si Nurul anak kepada si Papa Hebat tu...Dengar khabarnya ari tu dah saman Utusan Malaysia kira hebat sangatlah tu sampaikan terlupa pula nak saman MalaysiaKini sekali !

MMI dok tunggu juga respon daripada si Nurul ni berkenaan kenyataan terbaru daripada Imam Besar Masjid Istiqlal Jakarta , Prof Dr Ali Mustafa Yaqub yang baru-baru ni berkata Orang Islam yang mengatakan bahawa orang Islam bebas memilih agama adalah sesat dan perlu bertaubat.

"Orang (Islam) yang mengucapkan ucapan ini, paling tidak kalau dia sudah mengakui kebenaran agama lain, dia paling tidak sudah sesat, songsang.

"Apalagi kalau dia (orang Islam) katakan semua agama sama, mahu masuk, keluar (agama) dipersilakan, boleh menjadi kafir," katanya.

Prof Dr Ali Mustafa adalah ulama masyhur Indonesia yang juga pakar hadis, adalah imam besar di masjid negara Indonesia - masjid terbesar di Asia Tenggara.

Beliau diminta memberi pandangan tentang polemik berhubung kenyataan kontroversi anggota Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar baru-baru ini tentang pengertian sepotong ayat al-Quran yang bermaksud "tiada paksaan dalam agama" serta kaitan dengan pandangan mengenai kebebasan beragama bagi orang Melayu di Malaysia.

Di Malaysia, orang Melayu adalah mereka yang beragama Islam.

Ayat "tiada paksaan dalam agama" itu kata Prof Dr Ali Mustafa hanya ditujukan kepada orang bukan Islam kerana mereka tidak dipaksa masuk Islam tetapi setelah mereka memilih masuk Islam, mereka wajib mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam Islam.

"Analoginya begini, ada orang mahu masuk rumah, mahu masuk dipersilakan, tak masukpun dipersilakan, saya tak memaksa anda untuk masuk ke dalam rumah saya, tetapi kalau anda masuk ke rumah saya, anda mesti mengikuti aturan-aturan di rumah saya, seperti itu," katanya.

Beliau berkata orang yang berfahaman liberal mungkin keberatan dengan perkara itu kerana ia seolah-olahnya tidak menjunjung kebebasan hak asasi.

"Jawapan kepada persoalan itu ialah Islam tak menyuruh kamu untuk masuk Islam. Kamu mahu pilih menjadi kafir dipersilakan, itukan hak asasi kamu, tapi kalau sudah masuk (Islam), ikutilah aturan-aturan Islam.

"Kalau dah masuk Islam tapi masih mengikuti aturan yang bukan Islam, itukan kacau semuanya nanti itu," katanya.

Prof Dr Ali Mustafa berkata meskipun umat Islam di Malaysia tidak banyak seperti di Indonesia yang pada masa ini merupakan masyarakat Islam terbesar di dunia, tetapi umat Islam di Malaysia tetap dengan keIslamannya terutama orang Melayu.Baca Seterusnya 

Itulah kenyataan daripada seorang ulama masyur dari Indonesia dan sama-samalah kita renungkan supaya boleh dijadikan pedoman di kemudian hari.

Cumanya MMI terfikir juga tak nak ke si Nurul tu SAMAN ulama masyur dari Indonesia ni ??

MMI.

No comments:

Post a comment

Labels