Followers

Saturday 6 December 2014

GPMS Teruskan Agenda PERKASAKAN MELAYU


Persidangan Agung Tahunan GPMS Kali Ke-60 hari ini dengan sempurnanya telah dirasmikan oleh YB Dato' Seri Idris Jusoh , Menteri Pendidikan II pada sesi pagi tadi.Rata-rata perwakilan GPMS dari seluruh negara yang berkampung di Pekan Pahang ternyata teruja dengan persidangan kali ini apatah lagi pada waktu yang sama YAB Datuk Seri Najib turut berada di Pekan dan diberitakan akan singgah untuk beramah mesra dengan para perwakilan GPMS di Sekolah Sains Sultan Haji Ahmad Shah Pekan Pahang.

Dalam ucapan dasar Presiden GPMS Kebangsaan , Saudara Jais Abdul Karim semalam beliau menggariskan hala tuju perjuangan GPMS kepada beberapa perkara dengan tema Renaisans Pendidikan Melayu .

Merujuk kepada berita yang disiarkan oleh utusan online , Tema ini dikupas dalam topik seterusnya dan berfokus kepada lingkungan yang berkaitan GPMS dan menjurus secara khusus dalam bidang pendidikan. Melalui Renaisans Melayu ini, semua lapisan masyarakat khususnya Melayu diminta untuk menerapkan nilai-nilai positif supaya lebih dinamik, maju dan mampu bersaing dengan kaum yang lain.

Sistem pendidikan sekolah Kebangsaan harus diperkasakan lagi dan malah guru sekolah kebangsaan perlu diberi insentif yang menarik dan kerajaan tidak harus melayan desakan dan tekanan daripada aktivis radikal dan organisasi rasis seperti Dong Zhong yang sentiasa berjuang untuk kepentingan kaum sendiri dan tidak mempunyai aspirasi nasional.

Kerajaan selama ini amat memberi layanan cukup istimewa kepada kaum cina dan India dalam bidang pendidikan malah di Singapura sendiri pun tidak memiliki Sekolah Jenis Kebangsaan.

Pada 1999, GPMS pernah berhadapan dengan tuntutan daripada gerakan “ultra-chauvinist” keturunan cina yang mengemukakan 83 tuntutan. Begitu juga Dong Zhong sibuk menyalak agar kerajaan mengiktiraf peperiksaan New Era College ( NEC) sama taraf peperiksaan NEC dengan sistem peperiksaan kebangsaan.

Untuk mencapai sebuah negara maju menjelang tahun 2020, sudah sampai masanya ketegasan kerajaan memansuhkan sistem sekolah tiga aliran secara perlahan-lahan demi kemajuan negara dan tidak membenarkan lagi pembukaan sekolah jenis kebangsaan baharu untuk masa depan negara.

Sejak kepimpinan muda mengambil alih tampuk kepimpinan GPMS pada November 2009, GPMS mendapat sokongan jitu dari pihak kerajaan dan pelbagai institusi swasta bagi melaksanakan hampir 700 program yang memberi manfaat kepada hampir 3 juta pelajar di seluruh negara.

Segala laporan aktiviti ini didokumentasikan di dalam Majalah Suara GPMS 2010, 2011, 2012 dan 2013 dan 2014. Penaung GPMS, Perdana Menteri banyak memberi sokongan dalam usaha kami memperkasakan gerakan kesedaran kepada anak-anak muda Melayu.

Perjuangan GPMS konteks perjuangan NGO di Malaysia sudah melalui tempoh yang cukup panjang sejak ia ditubuhkan pada 1948 . Dalam tempoh tersebut GPMS telah melahirkan ramai pemimpin belia negara.

Hari ini boleh dikatakan bekas pemimpin GPMS sangat hebat sehingga mampu menjadi Perdana Menteri dan memegang beberapa jawatan utama negara iaitu Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Tan Sri Musa Hitam.

Di samping Tun Abdullah, nama-nama Datuk Hasan Malek, Tan Sri Abdullah Ayob, Tan Sri Abdullah Salleh, Prof. Datuk Awang Had Salleh, Tan Sri Nordin Kardi, Datuk Jaafar Rahim, Senator Datuk Dr. Firdaus Abdullah, Datuk Raja Arif, Datuk Suhaimi Ibrahim, Datuk Seri Reezal Merican dan ramai lagi tokoh yang GPMS lahirkan. GPMS merupakan markas membina kematangan sebagai seorang pemimpin membina idealisme perjuangan.

Ketika dahulu penubuhan GPMS turut dilihat menjadi saluran kesinambungan golongan elit Melayu yang berpendidikan Melayu dan Inggeris sebelum dan selepas merdeka. GPMS sangat terkenal dengan program kelas tuisyen yang sangat berjaya melahirkan anak-anak Melayu hebat dalam pendidikan. GPMS telah lama menabur bakti meniupkan kesedaran bahawa pendidikan adalah kunci perjuangan bangsa.

Pada hari ini, GPMS dipimpin anak-anak muda di bawah usia 40 tahun ke bawah. Kepimpinan muda telah memikul kesinambungan perjuangan GPMS dengan penuh amanah dan kesedaran. Penambahan cogan kata “GPMS Singa Perjuangan Bangsa” adalah ingin membuktikan bahawa GPMS bukan sekadar hebat membuat kenyataan akhbar, laporan polis, bantahan dan demonstrasi malah memperjuangkan isu-isu pendidikan di forum-forum serta program-program di akar umbi.

Bagi GPMS, golongan muda penuh dengan radikal dan idealisme dan mereka harus digilap dengan bakat-bakat kepimpinan.

GPMS menyanjung tinggi keberanian Perdana Menteri yang mengekalkan Akta Hasutan 1948 malah akan diperkasakan lagi kerana ia adalah satu keputusan untuk kepentingan negara untuk masa hadapan. Tambahan pula, negara yang berbilang bangsa ini amat memerlukan akta ini untuk menyekat pihak tertentu menyentuh isu-isu sensitif.

Sekarang ini, media sosial seolah-olah menjadi pekan koboi tanpa undang-undang membolehkan pihak tertentu menghina institusi Kesultanan Melayu dengan sewenang-wenangnya dan menyemarakkan api perkauman.

Kita tidak perlu mengikut acuan negara Barat dengan kebebasan bersuara tanpa batas kerana negara Malaysia berbeza daripada segi pecahan kaum. Negara Barat kebanyakan mempunyai hanya satu bangsa dan bangsa asing yang sangat minoriti. Ini kerana perpaduan rakyat Malaysia adalah merupakan teras keamanan dan kemakmuran negara.

Tanggungjawab menjaga keamanan tidak harus dibebankan kepada pihak kerajaan semata-mata dan memelihara perpaduan nasional juga bukan hanya kaum pribumi semata-mata dan sikap rakyat bukan pribumi persepsi menyifatkan pemeliharaan perpaduan nasional bukan amalan dalam sebuah negara moden harus dikikis.

Dengan ekonomi pribumi masih lemah ke mana ekonomi pribumi pada tahun 2020 masih menjadi perjuangan NGO-NGO Melayu. Kadar pemilikan ekuiti syarikat korporat bumiputera masih belum memuaskan. Justeru, penglibatan generasi muda Melayu dan bumiputera dalam aktiviti keusahawanan perlu ditingkatkan bukan sekadar pada tahap usahawan kecil semata-mata. GPMS akan berganding bahu dengan kerajaan dalam merangka strategi untuk memperkasakan usahawan Melayu muda.

Pesanan Allahyarham Aminuddin Baki ada menyebut beliau tidak kesal sekiranya bangsanya menitiskan “air mata darah bercampur keringat” tetapi tidak mahu bangsanya menitiskan “air mata darah bercampur kekesalan” akibat daripada kealpaan mereka sendiri. Jangan merelakan bangsa Melayu “ayam di kepuk mati kelaparan, itik di air mati kehausan” menjadi kenyataan.

Diharapkan persidangan ini akan terus membangkitkan kesedaran kepada anak-anak muda untuk memajukan diri dan meniupkan semangat untuk bekerja keras membela anak bangsa mereka.

Mereka harus bermentaliti kelas pertama agar bangsa Melayu setanding bagi menjamin masa depan Melayu dalam menghadapi arus globalisasi.

Jam dinding pasti akan berge-rak, PRU ke-14 pasti akan datang dan menuntut agar orang Melayu harus bermentaliti survival untuk mengekalkan kelangsungan politik Melayu dan bumiputera. Pemimpin Melayu dan orang Melayu diminta jangan “angau” lagi dalam kuasa politik Melayu semakin terhakis disebabkan kita berpecah belah. Orang Melayu mestilah sedar, insaf dan faham survival Melayu tidak terjamin jika kita sikap kita berterusan seperti PRU ke-13 lalu. PENULIS ialah Timbalan Presiden GPMS - UM 

Berikut antara gambar sepanjang Persidangan Agung Tahunan GPMS 2014 setakat hari ini ..

Sidang 1



Sidang 2 

Majlis Perasmian oleh YB Dato' Seri Idris Jusoh , Menteri Pendidikan II




PM beramah mesra dengan perwakilan GPMS 






YAB Datuk Seri Najib menghabiskan masa kira-kira 20 minit untuk bersama-sama dengan perwakilan GPMS sebelum beliau bertolak pulang ke Kuala Lumpur.

Steady PM !!

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels