Followers

Tuesday 26 May 2015

INI TANAH AKU !! Ada Pemimpin Pembangkang BERANI Bersuara ?

Bila isu pelarian Rohingya hinggap ke telinga rakyat Malaysia , maka pelbagai perkara telah diperkatakan sehingga ada pihak yang membuat tuduhan kononnya kerajaan Malaysia lepas tangan.

Tak cukup dengan itu tersebar pula berita bahawa kerajaan Turki kemudiannya telah menghantar armada perangnya untuk membantu pelarian tersebut atas nama Islam walaupun sehingga artikel ini ditulis armada yang dimaksudkan masih belum kelihatan.

Apa jua yang berita yang tersebar , kita sewajarnya melihat isu ini bukan sahaja dalam konteks kemanusiaan tetapi perlu juga melihat dalam aspek perundangan antarabangsa.

Sebagai sebuah negara MERDEKA , Malaysia sudah tentu punya beberapa polisi tertentu yang perlu diguna pakai supaya tiap keputusan dan tindakan itu tidak akan dilihat sebagai satu ancaman bukan sahaja kepada negara tetapi juga rakyatnya.

Mengikuti perkembangan terbaru ini , tindakan Malaysia yang tetap menghulurkan bantuan perlulah dilihat sebagai tindakan terbaik yang dibuat atas nama kemanusiaan.

Malah Menteri Pertahanan Datuk Seri Hisshamuddin berkata Malaysia telah menyediakan 2 kem PLKN berbentuk sementara sebelum mendapati lokasi yang lebih baik untuk pelarian-pelarian ini.

Berkenaan jumlah yang boleh di tampung, Datuk Hishamuddin  berkata  jumlah orang bot ini belum dapat di pastikan lagi namun penyedian menerima mereka telah pun di lakukan.

Dalam masa yang sama , Perdana Menteri turut mengarahkan Tentera Laut Di Raja Malaysia dan APMM untuk turut sama membantu pelarian terbabit.

Sebenarnya usaha yang telah dilakukan oleh kerajaan Malaysia termasuklah perbincangan YAB Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe dalam satu pertemuan sempena lawatannya ke negara terbabit semalam adalah tindakan yang cukup berperikemanusiaan dan ianya tidak dibuat sekadar melengkapkan jadual politik.

Dalam semua perkara diatas , MMI lebih terpanggil untuk melihat apakah tindakan daripada pihak pembangkang dalam mendepani isu ini ? Sejauh mana mereka memperlihatkan sikap ambil peduli terhadap insiden yang melibatkan masyarakat Islam Rohingya ini !

Sesuatu yang PASTI , Wan Azizah sebagai Ketua Pembangkang yang baru telah mengakui bahawa MALAYSIA merupakan sebuah negara ISLAM !


MMI nak tanya juga Guan Eng dan konco-konco DAP tak nak ulas tentang perkara ni ker ? Atau mereka juga sependapat dan BERSETUJU dengan kenyataan Wan Azizah ?

Jika itulah pendiriannya MMI ucap syukur sekurang-kurangnya kita sudah punya pandangan yang sama !

Dan jika itulah yang menjadi pegangan Wan Azizah , maka sebagai Ketua Pembangkang beliau HARUS dan WAJIB untuk segera mengarahkan Lim Guan Eng supaya menarik balik pendiriannya untuk menolak sebarang kehadiran pelarian Rohingya di bumi Pulau Pinang.


Guan Eng sebelum ini berkata kepada sebuah akhbar tidak membenarkan pendatang Rohingya dan Bangladesh yang kini terkandas di tengah lautan ditempatkan di tanah milik kerajaan negeri Pulau Pinang.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata sejumlah 50,000 pelarian Rohingya berada di Pulau Pinang sejak 6 tahun lalu dan ia tidak boleh lagi membiarkan tanah kerajaan negeri digunakan untuk menempatkan mereka. 

Katanya, pelarian itu perlu ditempatkan di tanah milik Kerajaan Persekutuan kerana tiada lagi tanah kosong di negeri itu sama ada di bahagian pulau atau tanah besar.

Well macam tanah di Pulau Pinang ni tok nenek dia punya kan ?

Lebih menarik Guan Eng boleh pula jual tanah negeri pada pelabur dari Singapura .. Baca Sini !

So dalam keadaan ini MMI rasa adalah wajar jika Wan Azizah turut sama menegur dan mengarahkan Guan Eng supaya segera menyediakan tanah untuk menempatkan pelarian Rohingya kerana Wan Azizah kata orang Islam harus dibantu !

Melainkan apa yang disuarakan oleh Wan Azizah itu hanyalah sekadar retorik politik penyedap halwa telinga !

Ada ker pemimpin pembangkang nak tegur Guan Eng ? Kerajaan BN dah bantu dah ! 

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels