Followers

Thursday 17 November 2016

Apa Jadi Bila Pembangkang TOLAK Bajet 2017 ?


Kalau kita amati rentak pembangkang ni pasti kita akan dapat menghidu bau busuk yang menusuk kalbu tanda betapa jijiknya puak-puak ni dalam berpolitik.Sebagai orang politik kita tahu bahawa apa jua yang berlaku semuanya mestilah berpaksikan kepada politik namun sebagai ahli politik yang mengaku berjiwa rakyat mereka perlulah menunjukkan sikap matang apabila berdepan sesuatu keadaan.

Banyak negara boleh kita jadikan rujukan antaranya perkembangan politik Amerika Syarikat.MMI bukan obses atau teruja dengan politik negara barat itu tetapi disebalik keputusan pemilihan Presiden yang baru-baru ini dimenangi oleh Donald Trump , kita seharusnya belajar betapa emosi politik perlu dikawal dengan sebaiknya agar institusi undang-undang itu terus mampu menjadi asas kepada dasar kesinambungan perjalanan politik yang menjadi pegangan mereka-mereka berstatus pemimpin untuk terus memberikan perkhidmatan kepada rakyat seterusnya negara.

Walaupun Hillary Clinton tewas sebagai calon Presiden Amerika Syarikat , beliau dalam ucapan akhirnya masih lagi berusaha untuk meyakinkan penyokong-penyokongnya supaya menerima keputusan pilihanraya dan menerima Donald Trump sebagai Presiden Amerika Syarikat.

"Kita harus menerima keputusan ini dan melihat ke masa depan. Donald Trump akan menjadi presiden kita. Kita berharap kepadanya sebuah pemikiran yang terbuka dan memberi peluang memimpin. Perlembagaan kita menjunjung pemindahan kuasa yang aman," kata Clinton.

Apa yang mahu MMI utarakan adalah sikap Clinton itu kerana secara simboliknya walaupun beliau tewas dan merasai keperitan tewas dalam satu pilihanraya besar , Clinton masih lagi berpegang kepada soal menjunjung perlembagaan walaupun pencabarnya itu dikenali sebagai seorang yang lebih banyak bermain dengan sentimen melampau.

Disinilah sebenarnya yang perlu kita pelajari , apa jua yang berlaku diakhirnya kita berbalik kepada soal yang lebih penting iaitu undang-undang untuk kesejahteraan rakyat.

Samalah dalam hal melibatkan negara Malaysia.Kalau kita perhatikan ramai dari kalangan pemimpin politik pembangkang sudah terlalu jauh menyimpang dari asas perlembagaan itu sendiri.

Emosi sudah menguasai diri dan politik kepartian jauh mengatasi politik untuk kesejahteraan rakyat dan negara.Natijahnya tindak-tanduk mereka lebih banyak merugikan masa dan membazirkan wang rakyat.

Sebagai seorang ahli politik , mereka perlu mempunyai rasa bertanggungjawab terhadap rakyat dan negara bukan menjadikan rakyat dan negara sebagai alasan untuk menghalalkan cara.

Sebagai contoh dalam sesi pembentangan bajet 2017 yang lalu , pembangkang terdiri daripada DAP , PKR dan PAN serta seorang daripada PAS telah bertindak meninggalkan dewan pada ketika bajet masih lagi dibentangkang.

Tidak cukup dengan itu mereka kemudiannya bertindak menolak untuk menyokong serta meluluskan bajet 2017.

Seluruh rakyat Malaysia menyaksikan detik tersebut dan paling tidak pun ramai yang mendapat berita dan perkhabaran ini melalui medium media sosial mahupun media massa.

Namun sesuatu yang MMI mahu tekankan disini adalah , sejauh manakah kewajaran tindakan pemimpin-pemimpin politik pembangkang tersebut ?

Apakah yang mahu dipertontonkan mereka kepada rakyat ?

Menolak dan protes kerana bajet 2017 itu tidak relevan ? Atau ianya ada kena mengena dengan emosi politik kepartian dan kebencian membuak-buak untuk melihat jatuhnya kerajaan BN ?

Atau mereka sebenarnya hanya mahu menjatuhkan Datuk Seri Najib ?

Mana satu ?

Jika mahu menjatuhan kerajaan BN semata-mata maka mereka seharusnya sedar bahawa Malaysia punya undang-undang dan perlembagaan negara tidak sesekali membenarkan perlakuan melampau sebegini melainkan ianya dilakukan dalam saluran yang betul iaitu pilihanraya.

Maka jika itulah alasannya pembangkang seharusnya berusaha untuk meyakinkan rakyat betapa mereka jauh lebih baik dari kerajaan sedia ada dan ianya haruslah melalui proses kematangan bukan menjadi pembangkang yang lebih banyak melakukan pembohongan , fitnah , maki hamun dan adu domba.

Simple as that !

Dan jika alasannya hanya mahu menjatuhkan Datuk Seri Najib , maka rakyat seluruhnya perlu segera sedar bahawa kamu sedang ditipu hidup-hidup !

Jika Najib digantikan sekalipun , kepimpinan yang bakal menggantikan beliau pastinya akan meneruskan legasi ini dan sudah tentu sesi pembentangan bajet seterusnya hampir sama berdasarkan kedudukan ekonomi negara dan dunia.

Oleh yang demikian , kenapa agaknya pembangkang bertindak sedemikian ?

Percayalah mereka sedang berusaha untuk mencipta persepsi memburukkan kepimpinan negara dan kerajaan BN semata-mata tidak lebih dari itu.

MMI ada BUKTInya ....

MMI ambil satu contoh DAP ! Sewaktu kegagalan kerajaan DAP di Pulau Pinang mengatasi masalah banjir kilat yang kini menjadi ancaman serta igauan ngeri buat warga Pulau Mutiara , mereka tanpa segan silu menagih simpati kerajaan persekutuan untuk membantu dari segi dana.

Sedangkan DAP lah yang saban hari mengaku kepada seluruh dunia betapa mereka jauh lebih hebat dari kerajaan BN dalam urusan meningkatkan kedudukan ekonomi negeri.

Kenapa tidak DAP dengan keupayaan ekonomi yang dimiliki menyelesaikan masalah berbangkit ?

Dan dalam sesi pembentangan bajet kerajaan DAP di Pulau Pinang , mereka tanpa segan silu boleh pula menaikkan bajet untuk Pejabat Ketua Menteri daripada RM161.59 juta pada 2016 kepada RM707.61 juta bagi tahun 2017 !


Lihatlah perbezaan diantara jabatan-jabatan lain , peningkatan tertinggi adalah kepada Pejabat Ketua Menteri ! 

Kenapa itu berlaku ? Kenapa tidak ditambah peruntukan untuk Jabatan Hal Ehwal Agama Islam  dan Jabatan Pengairan dan Saliran ?

Dalam keadaan banjir kilat yang menggila ini , apakah Guan Eng dan seluruh kepimpinan kerajaan DAP Pulau Pinang BUTA KAYU apabila hanya membuat sedikit penambahan celah gigi kepada Jabatan Pengairan dan Saliran ?

Pada ketika mereka menolak bajet 2017 daripada kerajaan BN kononnya tidak relevan kerana kerajaan tidak berduit dan akan bangkrap , puak-puak lahanat ini bukan sahaja menagih simpati kerajaan BN untuk membantu tetapi turut sama menaikkan peruntukan terhadap kepentingan sendiri.

Bukankah lebih baik kenaikan kepada Pejabat Ketua Menteri yang mencecah  lebih dari 100% itu disalurkan untuk jabatan-jabatan yang mampu menguruskan hal melibatkan kepentingan awam seperti mengatasi masalah banjir dan sebagainya ?

Dan tahukah semua bahawa kerajaan DAP Pulau Pinang buat tahun keenam berturut-turut membentangkan bajet defisit dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, secara rumusan anggaran defisit untuk belanjawan tahun depan adalah sebanyak RM667.1 juta berbanding anggaran RM230.31 juta tahun ini.

Inilah retorik yang selama ini dimainkan oleh puak-puak pembangkang , mereka selalu mahu dilihat sebagai yang terbaik sedang hakikatnya mereka terlalu jauh untuk menghampiri waima yang tercorot.

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels