Followers

Wednesday 2 August 2017

Fakta Yang Pembangkang Tak Akan Suka !


Satu perkara yang rakyat sudah sedia maklum ialah puak pembangkang tidak mungkin akan berpuas hati dengan apa sahaja penjelasan yang diberikan oleh kerajaan BN persekutuan.

Tidak mengejutkan kerana kerja mereka untuk menghasut. Jika dijawab pun mereka akan memutarbelitkan isu supaya rakyat keliru dan termakan dengan dakyah kotor mereka.

Yang terbaru, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abd Razak telah menerangkan beberapa isu penting yang kita perlu faham.

1. Kerajaan berjaya mengurangkan jumlah hutang negara kepada 52.5% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding 54% sebelum ini.

2. Kerajaan mampu mengurangkan defisit fiskal negara daripada 6.7% kepada sekitar 3% pada hujung tahun ini dengan unjuran berimbang selain perbelanjaan terkawal.

3. Soal 1MDB adalah soal teknikal saja, bukan soal tak mampu bayar balik dan tidak akan menjejaskan keyakinan pelabur kepada ekonomi negara Malaysia.

Malah sebelum ini, Najib juga telah menjelaskan bahawa negara ini berada di landasan ekonomi yang betul. Laporan Bank Dunia bulan Jun 2017 juga berkata bahawa:

a. Pengurusan makroekonomi kerajaan secara berterusan proaktif dan berkesan mengemudi cabaran jangka terdekat di dalam persekitaran ekonomi.

b. Ekonomi Malaysia sedang berkembang dari kedudukan yang kukuh.

Tak mungkin Bank Dunia, satu organisasi dunia yang amat dihormati oleh dunia, berbohong apabila mereka melaporkan status negara Malaysia. Selain daripada itu:

1. Dalam suku pertama 2017, perdagangan negara merekodkan kenaikan 24.3 % - meningkat kepada RM430.5 bilion berbanding dengan tempoh sama tahun lalu.

2. Pada Mac 2017, eksport mencecah paras RM80 bilion buat kali pertama dalam sejarah negara. Pada RM82.63 bilion, ia angka bulanan tertinggi bagi eksport Malaysia yang pernah direkodkan.

3. Dalam pasaran ekuiti terdapat aliran masuk bersih RM11 bilion pada separuh pertama 2017, berbanding dengan aliran keluar bersih RM3 bilion sepanjang 2016.

Yang puak pembangkang tahu hanyalah untuk meruntuhkan dan memburuk-burukkan ekonomi negara. 

Malah mereka sanggup menjaja pembohongan ini di luar negeri semata-mata untuk menakutkan para pelabur asing daripada melabur di negara ini.

Tindakan jahat puak pembangkang ini mesti ditentang dan mereka mesti ditolak pada PRU14 nanti.


No comments:

Post a Comment

Labels