Followers

Friday 18 August 2017

Mampukah Warga Permatang Pauh Buat Perubahan Pada PRU14 ?


Warga Permatang Pauh sekali lagi bakal mendapat peluang untuk membuat perubahan terhadap diri dan kawasan apabila PRU14 bakal mengambil tempat sedikit masa lagi.

Persoalannya sejauh mana warga Permatang Pauh benar-benar berani membuat perubahan memandangkan selama tempoh PKR bertapak , sikap dan kerja wakil rakyatnya sentiasa mendapat rungutan apatah lagi jarang sekali berada di kawasan kerana lebih sibuk berpolitik.

Berbeza dengan parti UMNO walaupun tidak mempunyai sebarang kerusi dalam Parlimen Permatang Pauh , gerak kerja yang telah dilakukan oleh pucuk pimpinan UMNO Bahagian Permatang Pauh jauh mengatasi gerak kerja Wan Azizah selaku Ahli Parlimen.

Dengan dokongan dan sokongan daripada UMNO dan BN di semua peringkat , UMNO Permatang Pauh di bawah pimpinan Cikgu Zaidi terus melaksanakan tanggungjawab mereka terhadap rakyat tanpa mengambil kira fahaman politik penduduk.

Dari pengamatan MMI , warga Permatang Pauh sebenarnya punya pilihan yang lebih baik untuk melihat perubahan di kawasan sendiri cumanya mereka perlu bijak untuk memilih pemimpin dan parti berdasarkan kepada pertimbangan secara rasional bukannya menjadikan emosi politik sebagai penentu keputusan.

Ini penting kerana sejarah sudah pun membuktikan betapa warga Permatang Pauh hanya dijadikan alat pemuas nafsu politik pimpinan pembangkang khususnya PKR dan isu membabitkan YB Penanti misalnya jelas membuktikan betapa DAP yang kini menguasai politik Pulau Pinang langsung tidak mengendahkan keperluan rakyat di Permatang Pauh.

Yang dapat kita lihat , kerajaan DAP Pulau Pinang di bawah pimpinan Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri hanya mempergunakan YB Norlela untuk kepentingan mereka malah langsng tidak menghormati beliau selaku Ahli Dewan Undangan Negeri yang sewajarnya diberikan perhatian khususnya hal-hal berkaitan keperluan rakyat yang diutaraan beliau.

Sebab itu MMI yakin dan percaya saranan YAB Perdana Menteri yang turun ke bumi Permatang Pauh harus di ambil peduli khususnya para penduduk di Permatang Pauh.

“Walaupun BN tidak mendapat sokongan sepenuhnya rakyat di Permatang Pauh sejak peristiwa tahun 1999, namun kerajaan Pusat tidak pernah putus menghulurkan bantuan melalui UMNO di sini,” katanya.

Namun begitu, beliau melahirkan keyakinan berdasarkan perubahan dan transformasi yang dilaksanakan UMNO Permatang Jauh sejak akhir-akhir ini serta kerja berterusan maka Parlimen Permatang Pauh akan dapat dikembalikan kepada BN pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) nanti.

“”Takkan tak boleh buat perubahan di Permatang Pauh sebab reformasi dah tak ada. Reformasi ditubuhkan nak lawan orang yang dikatakan diktator, maha firaun, maha zalim, tetapi orang itu dah buat pusiangan membuat pusingan 360 darjah, dan kini bekerjasama dengan pembangkang pula,” katanya.

Parti pembangkang menggerakkan reformasi kira-kira 18 tahun lepas untuk melawan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi secara rasminya gerakan itu boleh dikatakan berkubur apabila orang yang dilawan dahulu membuat ‘u-turn’.

Sehubungan itu, beliau mengajak rakyat Permatang Pauh khususnya pengundi setempat untuk membuat ‘u-turn’ dengan memilih calon BN dalam PRU-14 nanti.

“Dalam perjuangan dan politik ini, kita perlu ada keikhlasan, bukan hari ini kita cakap lain tapi esok kita cakap lain. Jangan hari ini kita buat pendirian, tapi 18 tahun kemudian kita buat ‘u-turn’, buat pusingan 360 darjah,” ujarnya.

Tambahnya, rakyat Permatang Pauh harus menilai dan berfikir secara rasional memandangkan kawasan ini seolah-olah sudah terhenti pembangunannya.

“Tidak ada perubahan yang dibawa oleh Ahli Parlimennya, malah untuk melihat muka dan diri Wan Azizah di sini pun sangat susah, jauh sekali membawa perubahan,pembangunan mahupun menyelesaikan masalah rakyat di Permatang Pauh ini.

“Kita bukan nak menyokong simbol semata-mata, tetapi kita nak wakil rakyat yang boleh berkhidmat kepada kita (rakyat) sebab kita mahukan rakyat di kawasan kita selesa, kita mahu hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok adalah lebih baik dari hari ini.

Apa pun MMI percaya bahawa perubahan itu hanya akan berlaku jika seluruh warga Permatang Pauh benar-benar berani untuk membuat perubahan.


Dan kalau mengambil kira perkembangan terkini , sambutan rakyat terhadap program Kenduri Rakyat yang dihadiri lebih dari 20 ribu orang itu sewajarnya menjadi titik tolak kepada perubahan baru di bumi Permatang Pauh cumanya warga Permatang Pauh perlu bangkit menolak Pakatan Haprak yang selama ini meracuni pemikiran mereka dengan sogokan JANJI dan adu domba FITNAH yang tidak akan mampu menghadirkan kebaikan khususnya kepada seluruh warga Permatang Pauh.


PRU14 just around the corner , it's up to you guys !

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels