Followers

Wednesday 4 February 2015

TNB Di Minta Pertimbangkan Penurunan Tarif Elektrik

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin meminta Tenaga Nasional Berhad (TNB) menimbangkan untuk menurunkan tarif elektrik selaras dengan penurunan harga minyak pada masa ini.

Khairy yang juga Ketua Pergerakan Pemuda UMNO berkata demikian dalam status terkini yang dimuat naik dalam laman Facebooknya.

"Pada masa yang sama, mungkin TNB juga perlu pertimbangkan untuk menurunkan tarif elektrik. Sebab hari itu mereka minta Jemaah Menteri naikkan tarif sebab input kos bahan bakar naik. Sekarang dah turun," katanya.

Dalam status yang sama, Khairy berkata dalam keadaan harga minyak menurun, pengguna harus memainkan peranan dan menekan peniaga untuk menurunkan harga barang.

"Saya rasa mesej yang penting ialah kuasa pengguna. Use your power as consumers (Gunakan kuasa anda sebagai pengguna). Engage with consumer groups and activists (Jalin kerjasama dengan kumpulan dan aktivis pengguna). Name and shame traders that charge exorbitant prices on social media (Siarkan nama dan malukan peniaga yang mengenakan harga tinggi di media sosial)," katanya.

Khairy berkata beliau telah mengarahkan Biro Kualiti Hidup Pemuda UMNO untuk menjalin kerjasama dengan badan bukan kerajaan berkaitan kepenggunaan untuk meningkatkan kesedaran rakyat tentang kuasa mereka sebagai pengguna. 

Katanya Pemuda UMNO  juga akan bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mengenal pasti kedai-kedai yang menjual barang pada harga yang adil dan berpatutan.

"Kedai-kedai ini akan diiktiraf sebagai 'fair price shops' di bawah KPDNKK dan akan dipromosikan," katanya.astroawani

MMI kata satu cadangan yang baik dan sewajarnya di pertimbangkan oleh pihak TNB.

1 comment:

  1. Saya sangat 2 menyokong YB Khairy Jamaludin dalam isu PENURUNAN TARIFF ELEKTRIK. Syabas YB.

    ReplyDelete

Labels