Followers

Saturday 10 September 2016

Teng Chang Yeow Kenapa Salahkan UMNO ?


Sesuatu yang pasti ada dikalangan mereka-mereka diluar sana sedang berusaha untuk memecah-belahkan perpaduan yang selama ini utuh dalam Barisan Nasional.Bagi MMI ini adalah perkara biasa dalam politik dan kalau kita melihat dalam konteks Pulau Pinang , ianya cukup rapuh dan kerana kerapuhan itulah ramai sedang berusaha untuk mematahkannya.

Mengambil kira suasana sejak 2004 yang lalu , kita akan dapat melihat bagaimana Barisan Nasional pada ketika itu merupakan pasukan paling ampuh dalam mendepani rencah politik tanahair.Di Pulau Pinang , walaupun ada beberapa isu dalaman ianya dapat diselesaikan di meja rundingan.

Kehadiran Barisan Nasional hampir pasti membawa wadah untuk membantu rakyat seterusnya mengangkat bumi Pulau Pinang menjadi sebahagian daripada negeri yang terbaik khususnya di bahagian utara tanahair.

Hakikatnya Barisan Nasional telah pun berjaya mencapai matlamatnya dan ramai dari kalangan rakyat termasuklah dari luar Pulau Pinang dapat menikmati pulangan dan hasil daripada garapan terbaik yang lahir dari kilang Barisan Nasional.

Namun suasana itu tidak bertahan lama apabila pada 2008 pembangkang mengambil alih tampuk pemerintahan negeri sehinggalah sekarang.

Dan sejak dari itulah situasi dan suasana politik di Pulau Pinang mula berubah.Kehadiran Barisan Nasional mula ditolak oleh sebahagian besar kaum cina yang bermula sejak PRU ke-12.Gelombang "Chinese Swing" cukup besar sehingga tumbangnya Barisan Nasional.

Walaupun begitu , Barisan Nasional terus komited untuk bekerja keras mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap parti tersebut.UMNO menjadi antara parti paling teras dalam mendepani musibah politik ini apabila tidak pernah berhenti untuk berusaha dan bekerja bagi mengembalikan Pulau Pinang kepada Barisan Nasional.

Bagaimana dengan komponen-komponen yang lain ?

Ramai yang melihat parti-parti komponen mula hilang rentak dan kesungguhan mereka untuk terus bekerja dan memantapkan jentera semakin lemah.Malahan ada ketikanya Parti Cinta Malaysia (PCM) lebih kehadapan dalam menangani isu dan membongkar salah laku kerajaan DAP di Pulau Pinang.

Realitinya walaupun suasana sedemikian menjadi ancaman kepada matlamat Barisan Nasional untuk merampas Pulau Pinang , masih ada lagi sebahagian mereka-mereka dalam parti-parti komponen yang kekal dan terus komited melaksanakan tugas-tugas mereka termasuklah UMNO.

Disinilah sepatutnya mereka-mereka yang dipilih untuk mengepalai pasukan masing-masing tampil dengan perancangan dan pelan tindakan agar tiap usaha yang dilakukan itu dapat memberikan pulangan yang terbaik kepada Barisan Nasional.

Teng Chang Yow selaku Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang seharusnya mengambil sikap mahu belajar dan melihat bagaimana Datuk Seri Zainal Abidin Osman selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang terus-terusan berusaha untuk memperkuatkan UMNO tatkala parti orang Melayu itu menjadi sasaran serangan politik pihak-pihak tertentu dan pembangkang.

Malahan Teng perlu melihat bagaimana pemimpin UMNO Pulau Pinang ini sentiasa berpegang kepada prinsip sepasukan dan tidak pernah bertindak untuk memanipulasi suasana tatkala parti-parti komponen Barisan Nasional dilihat lemah.

Buktinya dalam isu mengambil alih jawatan sebagai pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang.
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Zainal Abidin Osman menafikan dakwaan mengatakan parti itu mahu mengambil alih jawatan pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri yang kini disandang Teng Chang Yeow dari parti GERAKAN.
Zainal Abidin menjelaskan pihaknya tidak pernah mencadangkan atau melobi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengambil alih jawatan itu.
“Tidak pernah timbul dalam sebarang perbincangan di peringkat Badan Perhubungan UMNO negeri Pulau Pinang sebarang cadangan untuk mengambil alih jawatan pengerusi BN negeri yang kini disandang oleh saudara Teng Chang Yeow dari Gerakan,” katanya.
Inilah ramuan dan resipi yang selama ini diamalkan oleh UMNO dalam apa jua keadaan.Dan seharusnya Teng Chang Yeow bangkit menerima teguran dan bingkas melaksanakan tindakan-tindakan yang wajar bersama-sama dengan semua parti-parti komponen dalam Barisan Nasional bukannya mengeluarkan kenyataan membidas teguran pemimpin lain yang mahu melihat Pulau Pinang kembali kepada Barisan Nasional.

Kenapa salahkan UMNO ?

Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang , Teng Chang Yeow hari ini dalam kenyataannya berkata bahawa kekalahan BN di Pulau Pinang adalah berpunca daripada UMNO.

Sejak menerajui Barisan Nasional , inilah kali pertama Teng mengeluarkan kenyataan sebegini tanpa memikirkan kesan secara langsung terhadap keutuhan dan perpaduan sesama parti komponen dalam Barisan Nasional.

Jika diamati sejal 2008 yang lalu , Barisan Nasional Pulau Pinang sentiasa bekerjasama dalam apa jua gerak kerja khususnya dalam mendepani PRU dan PRK.Malahan seluruh jentera parti tanpa memikirkan perbezaan parti berdiri bersama dan bergerak seiring atas nama Barisan Nasional.

Persoalannya kenapa Teng secara tiba-tiba mengeluarkan kenyataan sedemikian ? 
Baca SINI 

Sebelum itu Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi dalam ucapannya di Balik Pulau telah menyeru agar jentera pilihanraya Barisan Nasional diperkukuhkan dan mengatur strategi yang lebih berkesan untuk menawan semula Pulau Pinang.

Dalam ucapannya itu Zahid menegaskan parti komponen Barisan Nasional (BN) perlu mencontohi semangat kerja dan kekuatan jentera UMNO Pulau Pinang bagi memastikan langkah menawan semula negeri itu dapat direalisasikan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, jentera parti komponen BN belum mencapai tahap dan prestasi seperti dipamerkan jentera UMNO di negeri ini.

Sehubungan itu, katanya jentera parti komponen BN termasuk GERAKAN, MCA dan MIC perlu berlapang dada menerima bantuan daripada UMNO, selain mengetepikan rasa malu, kecil hati dan sombong.

“BN Pulau Pinang belum bangkit walaupun kalah pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) dan PRU-13 kerana jentera BN cuma mengharapkan UMNO.

“Justeru, rakan BN perlu buka pintu, tidak sombong atau angkuh menerima bantuan daripada UMNO bagi memastikan hasrat merampas semula Pulau Pinang dapat direalisasikan,” katanya merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Balik Pulau siang tadi.

Sebagai Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang , Teng seharusnya tidak cepat melatah memandangkan apa yang diungkapkan oleh Zahid adalah satu teguran membina yang sewajarnya menjadi pedoman buat pemimpin itu memantapkan lagi jentera Barisan Nasional di Pulau Pinang.

Semua pihak mahu melihat Barisan Nasional kembali merampas Pulau Pinang seterusnya menubuhkan kerajaan negeri.Malahan jika itu berlaku sudah semestinya apa yang selama ini menjadi amalan Barisan Nasional akan terus dipertahankan termasuklah tentang kedudukan Ketua Menteri.

UMNO pastinya akan terus menjadi parti dan jentera yang kekal patuh kepada kerjasama dalam Barisan Nasional.Walaupun UMNO mempunyai kekuatan jentera seperti mana yang diperakui oleh Teng Chang Yow sendiri , ianya tidak akan sesekali digunakan untuk memusnahkan kerjasama dan hubungan sesama parti komponen dalam Barisan Nasional.

Jika Teng Chang Yow faham apa yang diungkapkan oleh Zahid itu adalah satu teguran membina bagi memantapkan lagi jentera Barisan Nasional di Pulau Pinang pastinya kenyataan terburu-buru seperti itu tidak akan dikeluarkan.

Sebagai pemimpin Barisan Nasional di Pulau Pinang , Teng Chang Yow perlu bijak mengawal emosinya dan meminta maaf atas tindakannya yang keterlaluan. 
kredit empayar pemuda 

MMI

2 comments:

  1. Cina gerakan perasan..tapi bodoh sombong

    ReplyDelete
  2. Aku nak Khaborkan kisah sedih di ampang Jjayaselama Pakatan Rakyat @ Pakatan Harapan memerintah Selangor.

    Kini hampir dua dekad setelah menang pilihanraya,AIR diberi secara percuma kepada penduduk di negeri Selangorbila di ambil kira jumlah penggunaan
    secara purata.Namun indah khabor saja

    Masalah utama yg dihadapi sejak pemberian air secara percuma ialah, tekanan AIR akan dikurangkan pada pukul lebih kurang 11.00 malam.
    Jadi mana mana penduduk disekitar Ampang Jaya yg tinggal di Apartment, Rumah Flat,Rumah Kedai tidak akan mendapat bekalan air menjelang pukul 11.00 malam sehinggalah pukul 5.30 pagi. Kadang kadang air hanya sampai pada pukul06.00 pagi.

    Bila dirujuk pd Puspel dan Syabas,mereka menjelaskan pihak pengurusan meluluskan supaya tekanan air dikurangkan pd waktu malam drp pukul 11.00 malam keatas dan tekanan akan seperti sedia kala menjelang 05.30 pagi.Ini dapat menjimatkan perbelanjaaan dan memaksimakan keuntungan syarikat,begitulah komen pekerja syabas.

    Pihak Pengurusan Puspel,Syabas, mahupon Kerajaan negeri atau sesiapa sahaja hanya memikirkan keuntungan,airpon diberi secarab percuma.

    Tahukah Pihak Pengurusan Puspel,Syabas dan Kerajaan Selangor, air adalah keperluan asas.Tiada air sangat menyusahkan. Jangan ceritalah paip selalu bocor,tiada air kerap kali berlaku.

    Haramjaddah pukimak pihak pengurusan hanya pikir untung,apa jadi pada rakyat pergi mampuslah. YB Zuraaida, Laknatullah tak ambik berat langsung soal kawasan,sibok mengumpulkan kekayaan diridan kroni.

    Sila rujuk laporan blog dan siatan SPRM.YB Kassim lagilah seorang YB PAS yg paling takberguna, sekor lagi haramjaddah sibok jaga kepentingan sendiri, kebajikan rakyat tidak diambil peduli.
    Berlakon Alim tapi perangai serupa Iblis Syaitan. Waktu korbaan baru nampak BABI Zuraidah, BABI kasim jengok sekejap masjid.

    Celaka lah kau Zuraidah, Celaka lah Kau Kassim.
    Aku takmahu air percuma, pulihbalikbekalan air, pulih balik tekananair. Aku kerja jurujual,balik rumah pukul 11..00, macam mana nak mandi tak der air.Hari hari mandi air tong.

    Celaka pukimak sial haramjaddah YB Zuraidah,YB Kassim,Pengurusan PUSPEL dan SYABAS,semoga engkau menjadi ahli neraka kekalselamam-lamanya di dalam. Engkaau pengkhianat kpd perjuangan.

    maaf lah isu iada kena mengena dgn posting, tapi kat mananalagi nak merayu,dah marahlah..

    ReplyDelete

Labels