Followers

Wednesday 11 April 2018

Hanya Kerajaan DAP Pulau Pinang Semuanya Yang Pertama


1.Negeri pertama dimana Ketua Menterinya disabitkan 2 tuduhan rasuah tetapi masih enggan meletak jawatan.

2. Bendahari Kehormat DAP yang pertama untuk menghadiri debat terbuka dibawah parlimennya dalam negeri yang mana beliau ialah Ketua Menteri walaupun telah dituduh terlinat dalam skandal RM 20.5 bilion.

3. Negeri pertama dengan tidak segan silunya menerima segala pujian atas pengurangan hutang 90% walaupun mengetahui bahawa Kerajaan Persekutuanlah yang mengambil alih aset kerajaan negeri dan menukarkan ia kepada bentuk pajakan selama 45 tahun secara tahunan dimana negeri menerima hasil yang sama.

4. Kerajaan negeri pertama meningkatkan perbelanjaan operasi sehingga 500% sepanjang 9 tahun.

5. Kerajaan negeri pertama dengan jumlah kegagalan paling tinggi dalam melaksanakan projek mega yang tidak sempat dimulakan termasuklah Terowong Pulau Pinang, PTMP, Projek Temasek BPO, Hospital Pelancongan Taman Manggis, Eco Marina dan lain-lain lagi.

6. Kerajan negeri pertama yang menipu bahawa mereka tidak pernah meluluskan sebarang projek lereng bukit dan akhirnya dibongkarkan oleh Ambiga yang menyatakan bahawa Kerajaan P.Pinang DAP telah meluluskan hampir 55 buah blok projek pembangunan berkapasiti tinggi di lereng bukit antara tahun 2008 dan 2015.

7. Kerajaan negeri pertama meluluskan projek tambakan dengan bilangan paling tinggi termasuk satu projek berkeluasan 4,500 ekar- melebihi keluasan saiz gabungan Forest City Johor dan Melaka Gateway.

8. Kerajaan negeri pertama yang dikesan melindungi sebuah kilang yang mencemarkan alam sekitar dan meningkatkan bilangan kes kanser di seluruh kawasan kampung dan akhirnya membuat permohonan maaf apabila diketahui.

9. Kerajaan DAP pertama yang membenarkan Johor dan Melaka memintas Pulau Pinang bagi pendapatan isi rumah median.

10. Kerajaan negeri pertama yang mengambil kredit kerajaan negeri sebelumnya yang mana telah merekodkan nilai pelaburan tertinggi di kalangan semua negeri dan terus merudum lalu tidak dapat menduduki tangga teratas untuk tahun ke-7 berturut-turut.

11. Negeri yang memiliki projek lebuhraya palimg mahal (PIL) berasaskan pengiraan kilometer pada nilai RM385 juta per km atau RM 7.5 bilion untuk 19.5 km-dua kali ganda lebih mahal daripada RM160 juta per km projek lebuhraya KIDEX yang didakwa DAP sebagai projek termahal Malaysia pada 2014.

12.Kerajaan negeri pertama yang menganugerahkan projek pengangkutan, yang hanya membenarkan syarikat berkenaan meneruskan projek 10 tahun dan siap sepenuhnya 15 tahun kemudian, lalu menyatakan bahawa projek berkenaan diperlukan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas.

13. Kerajaan yang menganugerahkan projek konsesi tol berat sebelah di dunia yang mana kerajaan negeri membayar penuh kontraktor yang membina terowong tetapi masih membenarkan mereka mengutip tol selama 30 tahun.

14. Kerajaan negeri yang membayar harga paling tinggi dalam sejarah bagi perkhidmatan konsultan untuk membuat laporan kos RM 305 juta tetapi tidak ambil peduli tentang laporan yang tidak pernah siap itu.

15. Kerajaan pertama meningkatkan nilai penilaian sebanyak 13% pada 2015 dan mendakwa mereka amat prihatin dan memberi diskaun sebanyak 6% pada 2017.

16. Negeri pertama menaikkan kadar air sebanyak 4 kali dalam 10 tahun tetapi masih murah di Malaysia atas usaha yang baik oleh kerajaan negeri BN sebelum ini.

17. Negeri pertama mengambil kredit bagi atas tiada catuan air sepanjang 10 tahun walaupun tiada catuan air sepanjang 20 tahun yang lepas sebelum DAP berkuasa.

18. Kerajaan negeri pertama menjual atau memperdagangkan RM 37 bilion nilai tanah negeri dan aset dan memuji diri mereka sendiri atas sebab membayar RM412 juta bayaran kebajikan sepanjang 10 tahun.

19. Kerajaan negeri yang mewujudkan lereng botak terbanyak dalam sejarah dan negeri pertama mendakwa tanah runtuh hanya berlaku di tanah rata.

20. Kerajaan negeri pertama yang melantik seorang yang hanya memiliki pengalaman dalam bolasepak untuk bermain permainan Championship Manager sebagai pengurus pasukan dan presiden persatuan bolasepak negeri – yang telah dijangka membawa pasukan ke dasar liga pada penghujung musim dan tersingkir.

Masih nakkan kerajaan negeri yang sama ?

MMI

No comments:

Post a Comment

Labels