Followers

Thursday 12 April 2018

Tan Seng Giaw Jauh Lebih Suci Dari Kaki Fitnah 1MDB


Tan Seng Giaw adalah seorang pemimpin DAP yang jelas berpegang kepada ideologi politik yang berbeza sama sekali dengan apa yang diamalkan oleh UMNO dan Barisan Nasional.

Artikel ini bukanlah mahu mengangkat atau menjulang Tan Seng Giaw tetapi ditulis berdasarkan pemerhatian MMI sepanjang isu fitnah terhadap 1MDB dilakukan.

Pertamanya Tan Seng Giaw konsisten terhadap keputusannya bahawa Najib Razak tidak terlibat sama sekali dalam apa yang dimomokkan sebagai skandal 1MDB.

Keputusan ini kekal sehinggalah beliau dinafikan haknya dalam DAP sendiri !

So bayangkan beliau masih lagi DAP dan tidak berubah ke mana-mana parti politik namun berpegang kepada prinsip perundangan, selagi tuduhan yang dibuat tidak dibuktikan dengan bukti-bukti berasaskan kepada undang-undang keputusan wakil pembangkang dalam Jawatankuasa PAC ini kekal menolak tuduhan sebarang sabitan dengan Najib Razak.

Sebab itu MMI kata dalam soal ini rasanya Tan Seng Giaw lebih suci dari kalangan mereka yang sekapal dengan beliau.

MMI 
Mahkamah putuskan tiada bukti 1MDB rugi US$3.657 bilion, tiada salah laku
KUALA LUMPUR, 9 April - Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan tiada bukti yang menunjukkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menanggung kerugian berjumlah US$3.657 bilion dan tiada bukti dakwaan berlakunya salah laku oleh anggota lembaga pengarah syarikat berkenaan.
Hakim Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad juga berkata Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam kenyataan sebelum ini turut menyatakan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak terlibat dalam skandal membabitkan isu 1MDB.
Beliau membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan Najib dan 13 anggota Lembaga Pengarah 1MDB serta dua lagi untuk membatalkan saman bekas Senator Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor terhadap 16 defendan itu berhubung kerugian dialami 1MDB berjumlah US$3.657 bilion.
Nik Hasmat juga mendapati Mohamad Ezam selaku plaintif tidak mempunyai locus standi atau hak di sisi undang-undang untuk memfailkan saman itu.
Dalam penghakimannya, beliau berkata mahkamah mendapati Mohamad Ezam mengakui di dalam afidavit balasannya bahawa beliau bukan anggota Lembaga Pengarah, pemegang saham dan tidak mempunyai sebarang kepentingan di dalam 1MDB.
"Tindakan saman yang difailkan plaintif berasaskan 'bare averment'. Saya juga terfikir-fikir adakah tindakan saman itu dicetuskan berdasarkan komitmen plaintif kononnya beliau mewakili pembayar cukai di negara ini atau hanya dibayangi dengan niat tersembunyi bagi perkembangan politiknya," kata hakim itu.
Katanya mahkamah juga mendapati tiada kausa tindakan munasabah dalam tuntutan saman plaintif dan saman berkenaan juga adalah remeh dan menyusahkan serta menyalah guna proses mahkamah.
"Oleh itu, mahkamah membatalkan saman difailkan plaintif terhadap kesemua defendan dan memerintahkan plaintif membayar kos berjumlah RM63,000 kepada kesemua defendan," katanya.
Najib memfailkan permohonan untuk membatalkan saman pada 12 Julai 2017, atas alasan Mohamad Ezam, selaku presiden Parti Bebas Rasuah tidak mempunyai locus standi untuk mengemukakan tuntutan tersebut.
Selain Najib selaku defendan pertama, turut memfailkan permohonan bagi membatalkan saman ialah 13 anggota Lembaga Pengarah 1MDB iaitu Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah; Datuk Kamal Mohd Ali; Datuk Norazman Ayob; Tan Sri Che Lodin Wok Kamaruddin; Tan Sri Ismee Ismail; Tan Sri Ong Gim Huat dan Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi selaku defendan kedua hingga kelapan.
Selain itu, Ashvin Jethanand Valiram; K. Arul Kanda; Mohd Hazem Abd Rahman @Mohamed; Datuk Mohd Bakke Salleh; Tan Sri Azlan Mohd Zainol; Datuk Tengku Rahimah Puteri Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah sebagai defendan kesembilan hingga ke-14.
Syarikat 1MDB dan Kerajaan Malaysia sebagai defendan ke-15 dan ke-16 turut memfailkan permohonan bagi membatalkan saman difailkan Mohamad Ezam, pada 14 April 2017.
Dalam pernyataan tuntutan, Mohamad Ezam, selaku plaintif, mendakwa syarikat 1MDB telah meminjam sejumlah US$6.5 bilion dengan bantuan Goldman Sach International Ltd yang sewajarnya dimasukkan ke akaun syarikat berkenaan.
Namun, beliau mendakwa kesemua defendan bertindak secara melulu dengan menyebabkan sejumlah US$3.657 bilion dibayar kepada pihak yang tidak berhak hingga menyebabkan kerugian kepada syarikat 1MDB.
Oleh itu, plaintif menuntut kesemua defendan menanggung kerugian syarikat 1MDB dengan bayaran sejumlah US$3.657 bilion kepada syarikat berkenaan, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
Peguam Farez Jinnah mewakili Mohamad Ezam, peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun mewakili perdana menteri dan Peguam Kanan Persekutuan Shamsol Bolhassan bertindak bagi pihak kerajaan manakala peguam Datuk Tan Hock Chuan mewakili 1MDB dan sebahagian daripada 13 anggota lembaga pengarahnya. - Bernama

5 comments:

  1. Dr. Tan Seng Giaw is a great man. Although he is from the opposition party but his services to rakyat is like he is from the goverment side.

    ReplyDelete
  2. He is a genuine politician. Mr Lee Lam Thye did the same

    ReplyDelete
  3. ye la...RM 2.6 bil tu masuk acc sape? kalo btul di pulangkan kepada acc sape di pulangkn....sume tu ade transaksi bang....bukan men anta cash pakai kontena pulangkn duit tu walau pun ko Cash Is King...

    ReplyDelete
  4. Very helpful information.!Thank you so much for the detailed article

    ReplyDelete
  5. Thank you so much for the detailed article

    ReplyDelete

Labels