Followers

Thursday 3 July 2014

Jangan Main-Main Kalau Tak Tau CERITA !!


Berita tentang runtuhan di Jalan Imbi Kuala Lumpur semalam sememangnya menggemparkan banyak pihak namun pihak-pihak berwajib sudah pun bertindak sejak dari semalam.

Namun dalam keadaan sebegitu masih ada lagi sebahagian daripada kita yang suka main-main malah kali ini siap buat lawak lagi.Lawak tentang penggunaan pita pelekat oleh anggota Bomba di kawasan insiden.




Pasti ramai yang tak tau apakah tujuan sebenar bomba meletekkan pita pelekat pada jalan yang mengalami keretakan itu.

Gambar 2 anggota sedang melekatkan kesan retakan di Jalan Imbi dengan selotep menjadi viral di Facebook dan Twitter. Gambar berkenaan turut dikongsikan oleh Facebook Page Kongsi Video yang mempersendakan tindakan dua anggota terbabit.

Namun, tindakan mereka meletakkan PITA PELEKAT adalah untuk melihat perggerakan tanah & BUKAN UNTUK JADI BAHAN GELAK KETAWA ATAU GURAU SENDA.

Tanda-tanda bahaya seperti pokok tumbang, pecahan di tanah dan resapan air dari tanah yang menjunam masih amat berbahaya dan sebarang pergerakan jentera berat boleh menyebabkan tanah runtuh. Dan cara yang sebaik-baiknya ialah untuk mengawasi pergerakan tanah yang sedang berlaku dilokasi tersebut.

Walaubagaimanapun, langkah-langkah keselamatan telah diambil untuk menjamin keselamatan awam dan sebarang pergerakan tanah atau mendapan oleh pegawai yang menjalankan pemantauan.

Semua teknik pengukuran adalah tertakluk kepada peralatan yang digunakan. Kewujudan jenis-jenis, punca-punca dan bagaimana ianya memberi kesan kepada hasil pengukuran harus DISEDARI DAN DIKETAHUI sebelum memberi komen yang berunsurkan GURAUAN.

SUMBER:  Jabatan Bomba &a Penyelamat Malaysia (Fire & Rescue Department of Malaysia)

Mungkin puak-puak ni tak faham kot lepas tu main bedal ja .. Tu lah lain kali kena ambik tau sama jangan main belasah ja !!

MMI

1 comment:

  1. Yg buat lawak tu xde otak. Tahap sampah je kat negara ni.

    ReplyDelete

Labels