Followers

Friday 30 November 2012

PAS Yang Semakin Hilang Arah


Tidak perlu tunggu lama, cuma tiga hari selepas Karpal Singh ‘mengaum’ isu salun unisex di Kelantan, PAS sudah angkat bendera putih bersedia kaji semula peraturan  melarang pendandan rambut wanita bukan Islam memotong rambut pelanggan lelaki bukan Islam.

Walaupun beri alasan kononnya ikut konsep hak kebebasan anutan orang bukan Islam tetapi ramai tahu, ramai tahu PAS cukup takut dengan DAP apatah lagi jika parti itu buka mulut isu yang ada kaitan dengan agama.

Sedangkan beberapa hari lalu, Exco kerajaan Kelantan Datuk Takiyudin Hasan bertegas mahu Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) menguatkuasa peraturan itu, walaupun selepas Karpal keluar kenyataan membantahnya.

Malangnya, petang Selasa, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta kerajaan Kelantan menimbang semula langkah itu selepas bantahan keras Karpal Singh dan DAP.

Karpal Singh mendesak kepimpinan PAS campurtangan dan menyelesaikan segera kontroversi terbaru itu.

Katanya, seringkali kerajaan negeri PAS secara terbuka mengisytiharkan bahawa undang-undang Islam tidak membabitkan bukan Islam, sepertimana parti itu juga berkata bahawa hudud bukan untuk bukan Islam.

Karpal yang juga ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, ramai rakyat Malaysia bimbang hukum yang sama akan dikenakan di negeri-negeri lain yang ditadbir oleh Pakatan dan sama ada hudud juga akan membabitkan bukan Islam.

Selain bantahan DAP, Sankara Nair – seorang daripada peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim sanggup beri khidmat kepada pihak salun yang disaman MPKB jika melaksanakan peraturan itu.       

Ini menyebabkan Hadi tiada pilihan lain kecuali meminta kerajaan PAS Kelantan dan MPKB mengkaji semula peraturan tersebut demi menjaga kesepatan parti itu dengan DAP dan PKR. 

Mana maruah PAS?  Itu persoalan yang perlu dijawab pemimpin atasan parti yang mendakwa memperjuangkan Islam tersebut apabila akur dengan desakan DAP supaya mengkaji semula perkara itu.

Ini bukan kali pertama PAS terpaksa angkat bendera putih kepada DAP dalam soal peraturan membabitkan agama Islam. 

Dulu, PAS Selangor ketika diterajui Datuk Dr Hasan Ali jadi mangsa DAP malah PAS sanggup memecat Exco Agama itu kerana ketegasan beliau cuba melaksanakan Enakmen Jenayah Syariah Selangor babitkan arak, judi, rumah urut, bajet hotel dan sebagainya.   

Peristiwa menutup pusat-pusat hiburan sepanjang Ramadhan di Kedah 2 tahun yang lalu dan peraturan mensyaratkan model-model wanita yang menghiasi papan iklan menutup aurat turut dibantah DAP.

Dan terkini peraturan tidak mengizinkan penggunting dan pendandan wanita bukan Islam melakukan dandanan ke atas lelaki menserlahkan segala-galanya.

Apalah nasib PAS setiap langkah dan tindakannya sentiasa mendapat tentangan dan bantahan daripada rakan sejawat khasnya DAP.

Pimpinan tertinggi PAS pula sering campur tangan dan akhirnya menyebelah kepada kemahuan dan tuntutan DAP sama seperti berlaku di Selangor, Kedah dan Kelantan.

PAS semakin jelas jadi kuda tunggangan sekutu mereka.Baca Seterusnya

Perlu diingat MMI antara yang menyokong langkah ini namun kerana selama ini PAS begitu angkuh dan bongkak kononnya merekalah RAJA dalam Pakatan Haprak maka seluruh rakyat sebenarnya ingin melihat sejauh mana taring PAS menghadapi sahabat sesyurga sendiri.

Jika dalam soal ini pun PAS yang angkuh kononnya RAJA dalam Pakatan Haprak ditewaskan hanya dengan dehem Karpal Singh maka bagaimana rakyat mahu meletakkan kepercayaan kepada PAS untuk mengangkat Islam sekiranya Pakatan Haprak memerintah Malaysia ?

Maka benarlah PAS hanyalah parti pelengkap yang melukut di tepi gantang walaupun mempunyai cita-cita besar namun sikap angkuh dan takbur pimpinannya maka hari ini PAS menerima natijahnya.

Parti yang semakin hilang arah ini semakin hari semakin tersepit dengan permainan politik jijik mereka sendiri.PAS seharusnya sedar selama ini pimpinan mereka terlalu banyak berkorban hatta prinsip dan maruah demi menjaga kesepakatan rakan kuasa mereka yang akhirnya menyebabkan ahli di akar umbi menangis tidak berlagu.

Apa guna air mata pada saat diri dan maruah di robek-robek oleh mereka yang kononnya dulu mampu dijinakkan oleh PAS ? Apa guna bercakap soal perjuangan disaat prinsip dan hala tuju sendiri perlu mengikut telunjuk orang luar ? Apa guna berdoa sekiranya diri sendiri tidak mahu mengakui kesilapan dan kelemahan ? Apa guna bersyukur kepada Allah sekiranya sesama manusia pun tidak pernah bersyukur ?

Kepada juak-juak PAS di luar sana bukalah mata seluas-luasnya , kajilah perjuangan kamu dalam Pakatan Haprak ! Apakah kerja politik yang kamu namakan sebagai perjuangan itu meletakkan kamu sebagai insan berguna kepada masyarakat khususnya umat Islam di Malaysia ?

Kepada juak-juak PAS sedarlah PAS semakin hilang arah !!

MMI.

1 comment:

  1. Tum le masa pantang bersunat dulu x ikut,sekarang x tegas pendirian!Itu le PASSSSSSSSSUUUUU!!!

    ReplyDelete

Labels